پهنه بندی مخاطرات زیست محیطی زمین لغزش، زمین لرزه، سیل و فرسایش با استفاده از روش سلسله مراتبی فازی (مطالعه موردی: حوزه وارک)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مخاطرات طبیعی همه ساله خسارات زیان باری را در سراسر جهان و از جمله ایران بوجود می آورد. حوزه وارک واقع در استان لرستان به دلیل خصوصیات متنوع زمین شناسی نظیر لیتولوژی، تکتونیک و شرایط خاص آب و هوایی، از جمله مناطق دارای پتانسیل مخاطرات زیست محیطی است. برای کاهش خسارات ناشی از این مخاطرات، اولین و مهم ترین کار تعیین مناطق با پتانسیل بالای خطر است. به منظور بررسی مخاطرات زیست محیطی در این حوزه ابتدا هر یک از لایه های اطلاعاتی با استفاده از تصاویر ماهواره ای +ETM (سال 95)، نقشه زمین شناسی، نقشه توپوگرافی و بازدیدهای میدانی (سال 96) شناسایی و ثبت گردیدند. سپس با استفاده از لایه های اطلاعاتی شیب، جهت شیب، ارتفاع، کاربری اراضی، زمین شناسی، کانون زمین لرزه ها، گسل، شبکه آبراهه و بارش در محیط نرم افزار ArcMap و بر اساس روش تلفیقی سلسله مراتبی فازی نقشه مخاطرات زمین لغزش، سیل، فرسایش و زمین لرزه تهیه شده است. در این تحقیق، به منظور تهیه نقشه نهایی مخاطرات زیست محیطی، با استفاده از قضاوت کارشناسی مخاطرات چهارگانه منطقه وزن دهی و سپس هم پوشانی گردید. بر اساس نتایج به دست آمده به ترتیب 03/9، 84/20، 68/27، 41/27 و 03/15 درصد از مساحت منطقه در کلاس های خطر خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد قرار دارد. همچنین نتایج بررسی نقشه مخاطرات زیست محیطی منطقه نشان می دهد که به ترتیب زمین لغزش و سیلاب از نقش پررنگ تری در ایجاد پهنه های با خطر بالا برخوردار می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
89 تا 103
لینک کوتاه:
magiran.com/p1768620 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!