مقایسه ی اثرات ژل پلاسمای غنی از پلاکت با روش های درمانی زخم بر روی زخم دیابتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
این مطالعه با هدف تعیین تاثیر ژل پلاسمای غنی از پلاکت بر روی زخم دیابت به منظور یافتن موارد درمان جدید، بی خطر و موثر انجام شد.
روش ها
در این کارآزمایی بالینی تصادفی، 50 بیمار مبتلا به زخم دیابتی به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه مورد، ژل پلاسمای غنی از پلاکت سه نوبت به فاصله ی یک هفته به صورت موضعی در لبه های زخم تزریق شد و در گروه شاهد، درمان معمول ارایه گردید. سپس، کیفیت زندگی، نمره ی درد، وسعت زخم و بروز عفونت برای همه ی بیماران در 1، 2 و 3 ماه بعد از درمان بررسی و مقایسه شد.
یافته ها
میانگین نمره ی کیفیت زندگی پس از یک ماه در هر دو گروه مشابه بود؛ در حالی که بعد از 2 و 3 ماه در گروه شاهد (8/2 ± 88/31)، کمتر از گروه مورد (35/1 ± 13/39) بود (001/0 > P). میانگین نمره ی درد در گروه مورد (59/0± 4/2)، پس از 1 ماه به طور معنی داری کمتر از گروه شاهد (70/0 ± 05/3) بود که بعد از 3 ماه نیز این تفاوت همچنان باقی ماند (003/0 = P). وسعت زخم (طول و عرض) پس از 2 هفته در گروه مورد بیش از گروه شاهد بهبود یافته بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد استفاده از ژل پلاسمای غنی از پلاکت در درمان پای دیابتی، موثر باشد و احتمال می رود این ترکیب بتواند به عنوان گزینه ی درمانی علاوه بر درمان استاندارد مورد استفاده قرار گرفته و در کنترل بهتر زخم و عفونت در کوتاه مدت موثر واقع شود. در عین حال، با توجه به محدودیت های این مطالعه، از جمله پایین بودن حجم نمونه، پیشنهاد می گردد مطالعات بیشتری در این زمینه انجام گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1389 تا 1395
لینک کوتاه:
magiran.com/p1769166 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!