بررسی رابطه بین دین داری، سبک های شوخ طبعی و شخصیت D با سلامت عمومی بیماران قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
بیماری های قلب و عروق شایعترین علت مرگ و از کار افتادگی در سراسر دنیا می باشد. بیشتر از 50 درصد از عوامل موثر بر بیماری های قلبی را فاکتورهای روانی تشکیل می دهد. از این رو این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین دین داری، سبک های شوخ طبعی و شخصیت D با سلامت عمومی در بیماران قلبی انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه بیماران قلبی شهرستان یزد در سال 1394-95 است. 210 بیمار قلبی به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری عبارتند از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک، پرسشنامه 24گویه ای دین داری گلارک و استارک، پرسشنامه 32گویه ای شوخ طبعی مارتین، پرسشنامه کوتاه DS-14 دنولت و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28). داده ها با استفاده ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون سلسله مراتبی مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج تحلیل داده ها نشان داد که بین دین داری، سبک شوخ طبعی پیوند دهنده و سبک شوخ طبعی خودافزایی با سلامت عمومی رابطه ی مثبت معنادار (01/0>P) و بین تیپ شخصیت D، سبک شوخ طبعی پرخاشگرانه و سبک شوخ طبعی خودخواهانه با سلامت عمومی رابطه ی منفی معنادار وجود دارد (01/0>P). تحلیل رگرسیون چندگانه سلسله مراتبی نشان داد که متغیرهای پیش بین 25% از واریانس سلامت عمومی را تبیین می کنند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه دین داری، سبک های شوخ طبعی و تیپ شخصیت D از ریسک فاکتورهای مهم و تاثیرگذار در سلامت عمومی بیماران قلبی است، با شناخت این عوامل می توان شخصیت های مستعد این بیماری را جهت انجام اقدامات پیشگیرانه و کمک در درمان شناسایی کرد. تغییر در شیوه زندگی این بیماران نیز می تواند از شدت بیماری و اثرات آن بکاهد و آثار درمان های پزشکی را پایاتر کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
542 تا 556
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770005 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!