الگوی تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک از دیدگاه طب ایرانی و طب رایج

نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
سندرم تخمدان پلی کیستیک، شایع ترین اختلال اندوکرین زنان در سنین باروری می‏باشد. با توجه به اینکه تاکنون مطالعه مشابهی جهت بررسی علائم و الگوی تشخیصی این بیماری از دیدگاه طب سنتی ایرانی منتشر نشده است، لذا مطالعه حاضر با هدف تطبیق علائم و دستیابی به الگوی تشخیصی این بیماری از دیدگاه حکمای طب پارسی، جهت دستیابی به راه های پیشگیری و درمان های موثرتر در این بیماران انجام شد.
روش کار
در این مطالعه تطبیقی با رویکرد تحلیل محتوا، تمامی علائم و عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک از منظر طب کلاسیک از کتب مرجع زنان و مقالات متعدد و پس از آن از 14 کتاب مرجع طب سنتی گردآوری شد و کدهای مرتبط با کمک نرم افزار Max.Qda2 تعیین شدند. سپس طبقه بندی این سندرم بر اساس این علائم به دست آمد.
یافته ها
با توجه به معیارهای تشخیصی سندرم تخمدان پلی کیستیک در طب کلاسیک و جستجوی علائم مرتبط با این معیارها در منابع طب سنتی پارسی، سوء مزاج گرم مفرط و یا گرم و خشک شدید در رحم، تخمدان ها و یا در کل بدن، سوء مزاج سرد شدید و یا سوء مزاج سرد با ماده بلغم در اعضای تولید مثلی و یا در کل بدن به همراه غلظت اخلاط، منجر به علائم مرتبط با هیپرآندروژنیسم و اختلال دوره ماهیانه می گردد.
نتیجه گیری
بر اساس یافته ها، دو الگوی غالب برای بیماران مطرح می گردد. گروه اول افراد با غلبه سردی و رطوبت و گروه دوم افراد با غلبه حرارت در طبیعت خود می باشند و افراد هر گروه با توجه به طبیعت خود، نیاز به تدابیر و درمان های غیر دارویی و دارویی متفاوت بر اساس درجه سردی و گرمی اجزاء دارو دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770096 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!