بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر مزیت رقابتی شعب بانک ملت

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازاریابی رابطه مند بر مزیت رقابتی بر اساس یک فرضیه اصلی و 4 فرضیه فرعی شکل گرفت. به دلیل استفاده از روش نمونه گیری، ملاک عمل قرار گرفتن جامعه آماری و قیاس قرار دادن نتایج با پژوهش های پیشین، روش پژوهش از جهت روش استنتاج، قیاسی- استقرایی(تحلیلی)، به دلیل شناسایی و بررسی ارتباط بین دو متغیر با استفاده از ضریب همبستگی و به کمک پرسشنامه، از لحاظ طرح پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و به علت حرکت به سمت شناسایی روش های بهبود، این پژوهش از منظر هدف، کاربردی می باشد. جامعه آماری این مطالعه318 نفر از مدیران ارشد، معاونین و برنامه ریزان شعب بانک ملت بودند که در برنامه ریزی صورت گرفته برای توسعه و استقرار نظام مزیت رقابتی از سوی ستاد مرکزی بانک ملت، مشارکت داشته اند. بر اساس جدول مورگان باید حدود171 مورد نمونه گیری صورت می پذیرفت که این مسئله به کمک روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شد. در این پژوهش از بررسی اسناد، مدارک و پرسشنامه به عنوان ابزارهای جمع آوری داده ها بهره گرفته شد. سنجش متغیر بازاریابی رابطه مند و مزیت رقابتی توسط پرسشنامه محقق ساخته شامل طیف لیکرت که از حیث محتوای به تایید اساتید فن رسیده و میزان آلفای کرونباخ آن ها برای هریک از متغیرها بیش از 0.7 حاصل شده، محاسبه گردید. به منظور بررسی فرضیه های فرعی از آماره رگرسیون تک متغیره و برای بررسی فرضیه اصلی از روش آماری رگرسیون چند متغیره بعد از بررسی پیش شرط های بکارگیری این آماره، استفاده شد. نتایج نشان داد بازاریابی رابطه مند بر مزیت رقابتی تاثیر گذار است و علاوه بر آن هریک از شاخص های مزیت رقابتی یعنی سهم نیروی انسانی و فناوری اطلاعات نیز، از این متغیر تاثیر می پذیرند. این در حالی است که شواهدی مبنی بر اثر گذاری متغیر بازاریابی رابطه مند بر هر یک از متغیرهای سهم بازار و توان مالی یافت نشد.
کلیدواژگان:

بازاریابی رابطه مند، مزیت رقابتی، سهم نیروی انسانی، فناوری اطلاعات، سهم بازار و توان مالی

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1770498 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!