طراحی و روان سنجی پرسش نامه مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در اتاق عمل

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
: آموزش بالینی یکی از اجزای اصلی برنامه های دانشجویان رشته پرستاری محسوب می شود و عدم کسب مهارت های بالینی لازم در زمان تحصیل، ارایه خدمات پرستاری باکیفیت را در آینده شغلی آن ها با مشکل مواجه می نماید. هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی و روان سنجی پرسش نامه مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در اتاق عمل بود.
در این پژوهش روش شناسی، طراحی و روان سنجی پرسش نامه طی چهار مرحله صورت گرفت که شامل تعریف مفهوم مهارت بالینی دانشجویان پرستاری با مروری بر کتب و مقالات، طراحی گویه های پرسش نامه با استفاده از منابع موجود در ایران و سایر کشور ها، تعیین اعتبار صوری و محتوایی پرسش نامه توسط 10 نفر از دانشجویان و متخصصان دانشگاه و بررسی همسانی درونی پرسش نامه با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha بود.
نسخه نهایی پرسش نامه مهارت بالینی با 38 گویه در چهار حیطه «وظایف پرستار اسکراب، وظایف پرستار سیرکولار، مراقبت از بیمار در اتاق بهبودی و استریلیزاسیون و کنترل عفونت» استخراج گردید. نتایج حاصل از فرایند روان سنجی پرسش نامه با شاخص روایی محتوایی (Content validity ratio یا CVR) ، 90/0 و نسبت روایی محتوایی (Content validity index یا CVI) ، 95/0 و همسانی درونی با استفاده از ضریب Cronbach¢s alpha، 85/0 به ترتیب بیانگر روایی و پایایی مطلوب پرسش نامه مهارت بالینی دانشجویان پرستاری در اتاق عمل بود.
زبان:
فارسی
صفحات:
199 تا 208
لینک کوتاه:
magiran.com/p1771422 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!