نقشه برداری از گره های لنفاوی سنتینل با استفاده توام از متیلن بلو و تکنسیم 99 در بیماران مبتلا به سرطان اولیه آندومتر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از نکات قابل بحث در رابطه با جراحی های سرطان آندومتر و در رابطه با برداشتن و یا برنداشتن گره های لنفاوی سنتینل است. هدف از این مطالعه ارزشیابی قدرت تشخیصی Technetium-99 و Methylene blue در تشخیص درگیری گره های لنفاوی سنتینل در سرطان های اولیه آندومتر می باشد.
روش بررسی
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که از فروردین تا اسفند سال 1395 بر روی 14 بیمار مبتلا به سرطان آندومتر مراحل اولیه که به بیمارستان های الزهرا (س) و شهید بهشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ایران، ارجاع شده بودند انجام پذیرفت. 24-18 ساعت پیش از عمل جراحی، به همه بیماران Technetium-99 (Tc-99) تزریق کردند. در روز بعد Tc-99 با استفاده از گاما پروب دستی مورد بررسی و دید قرار گرفت. همچنین تزریق Methylene blue در اتاق عمل انجام پذیرفت. تمامی بیماران تحت عمل Total hysterectomy، bilateral salpingo-oophorectomy and total pelvic lymphadenectomy قرار گرفتند. گره های لنفاوی جدا شده، جهت تشخیص متاستاز و منفی یا مثبت بودن متاستاز ارسال شد.
یافته ها
حدود 80 گره لنفاوی (SLNs) از بیماران جدا شد. 15 گره با استفاده از Methylene blue، 10 گره با استفاده از TC-99 و پنج گره لنفاوی همراه با هر دو روش تشخیص داده شد. تعداد دو نفر از بیماران دارای متاستاز گره های لنفاوی بودند. حساسیت، ارزش اخبای منفی و میزان تشخیص برای هر یک از تست ها به صورت جداگانه و همچنین تواما با هم 100% بود و منفی کاذب هر دو تست صفر درصد بود.
نتیجه گیری
ترکیب استفاده از هر دو روش دارای حساسیت، میزان تشخیص و ارزش اخباری منفی 100% بود که این نتایج با نتایج استفاده از هر یک از روش های (Blue dye and Tc-99) به تنهایی نیز یکسان می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
570 تا 576
لینک کوتاه:
magiran.com/p1772143 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!