مقایسه شهامت اخلاقی پرستاران و مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
شهامت یکی از فضایل اخلاقی و منشا بسیاری از دستاوردهای فردی و اجتماعی است که برای ارائه مراقبت باکیفیت ضروری است. هدف از انجام مطالعه حاضر، مقایسه میانگین شهامت اخلاقی پرستاران و مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بوده است.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی مقطعی به مدت 3 ماه از شهریور تا تا آبان 94 انجام شد. 70 پرستار و 61 مدیر پرستاری به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شهامت اخلاقی که توسط Sekerka و همکاران در سال 2009 طراحی شده است، استفاده شد. داده ها در نرم افزار SPSS 22 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تحلیل گردید.
ملاحظات اخلاقی: بی نام بودن پرسشنامه ها، اخذ رضایت شفاهی و اطمینان دادن به واحدهای پژوهش در مورد محرمانه بودن اطلاعات رعایت گردید.
یافته ها
میانگین شهامت اخلاقی در پرستاران 0/40±4/31 و در مدیران پرستاری 0/32±4/33 بود. میانگین شهامت اخلاقی دو گروه مورد مطالعه تفاوت معنی داری نداشت (P=0.06). بین سن، سابقه کار مدیریت پرستاری و بعد عامل اخلاقی (0/04=P) و همچنین بین سابقه کار پرستاران و بعد ارزش های چندگانه و فراتر از انطباق ارتباط معنی داری مشاهده گردید (0/035=P).
نتیجه گیری
مطلوب بودن میانگین شهامت اخلاقی پرستاران و مدیران پرستاری در این مطالعه، یک نقطه مثبت و روشن برای سازمان های ارائه دهنده خدمات سلامت است که در سایه آن می توان برای ارتقای عملکرد حرفه ای برنامه ریزی کرد. همچنین تقویت توانمندی های اخلاقی مدیران و پرستاران با سابقه کاری بالاتر، می تواند سبب فراهم نمودن الگوهای مناسب برای ترویج عملکرد اخلاقی در سازمان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1772294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!