مقایسه اثر آبیاری با آب معمولی و مغناطیسی بر خصوصیات مرفولوژیکی و فیزیولوژیکی گیاه ذرت تحت شرایط تنش خشکی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
افزایش بهره وری و کیفیت آب آبیاری، عاملی کلیدی برای رفع بزرگ ترین چالش بخش کشاورزی در مناطق خشک و نیمه خشک است. در این تحقیق اثر آبیاری با آب مغناطیسی شده و آب معمولی در سطوح مختلف تنش خشکی، بر خصوصیات مورفولوژیکی، فیزیولوژیکی و بیوشیمیایی گیاه ذرت (KSC703) ، بررسی شد. این آزمایش به صورت فاکتوریل در قالب طرح کاملا تصادفی با چهار تکرار در گلخانه تحقیقاتی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) قزوین در سال 1395 اجرا شد. تیمارهای آزمایشی شامل آبیاری با آب معمولی و آب مغناطیسی به مقدار 75، 50 و 25 درصد از ظرفیت زراعی خاک به همراه شاهد (بدون تنش) بود. نتایج نشان داد که صفات اندازه گیری شده به طور معنی داری تحت اثر تیمار آبیاری قرار گرفتند، به طوری که بیش ترین قطر ساقه (87/1 سانتی متر) ، بالاترین عرض برگ (92/5 سانتی متر) ، بالاترین ارتفاع بوته (126 سانتی متر) ، بیش ترین مقدار شاخص سبزینه برگ (97/45) ، بالا ترین درصد نیتروژن (05/4 درصد) ، فسفر (39/0 درصد) و پتاسیم (78/3 درصد) برگ ذرت، در گیاهان تیمار شده با آب مغناطیسی و در شرایط بدون تنش دیده شد. بیش ترین مقدار پروتئین کل (63/0 میلی گرم بر گرم برگ خشک) از تیمار آب مغناطیسی و آبیاری به میزان 75 درصد ظرفیت زراعی حاصل گردید. در مجموع، آب مغناطیسی اثر مثبت و معنی داری بر بیش تر صفات اندازه گیری شده داشت و تا حدودی توانست اثر منفی کم آبی را در گیاه ذرت کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1772419 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!