تجربه تلاوت قرآن کریم در مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بستری شدن نوزاد به عنوان یک رویداد استرس زا و بحران سخت عاطفی در ایفای نقش والدی اختلال ایجاد کرده و حتی سلامت جسمی و روانی مادران را به مخاطره می اندازد. مادران مسلمان در رویارویی با این شرایط به خواندن ادعیه، تمسک به اهل بیت (س) و تلاوت قرآن کریم می پردازند. هدف از این مطالعه بررسی تجربه تلاوت قرآن کریم در مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بود.
مواد و
روش
در یک مطالعه کیفی هفت مادر دارای نوزاد نارس بستری در یکی از بخش های مراقبت های ویژه نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. جهت بررسی تجربه تلاوت قران در مادران، مصاحبه نیمه ساختار یافته با آنها انجام شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل محتوای استقرایی انجام شد.
یافته ها
از تحلیل داده ها 3 طبقه اصلی و 8 زیر طبقه استخراج شد. اولین طبقه «پشتیبانی جامع» بود که شامل سه زیرطبقه «باور قلبی به داشتن حامی، روان درمان گری قرآن و درمان جسم مادر و نوزاد» بود. طبقه دوم «معنوی شدن» بود که شامل زیر طبقات «تجربه دلنشین غیرقابل قیاس، تسلیم مشیت الهی و بازگشتی محکم تر از گذشته» بود. طبقه سوم «توانمندی در مدیریت زندگی» بود که «خودیابی و انجام وظیفه و کنترل یافتن بر موقعیت» در این طبقه پدیدار شد.
بحث و نتیجه گیری
مادران برای مقابله با شرایط دشوار و استرس زای بخش مراقبت های ویژه، راهبرد تلاوت قرآن کریم را انتخاب می کنند. تجربه ایشان از تلاوت قرآن کریم، رفع نیازهای روانی و جسمی خود و نوزاد بود. مادران باور داشتند که تلاوت قرآن کریم، خود و فرزندشان را تحت حمایت منبع لایزال الهی قرار داده و منجر به توانمند شدن آن ها در ایفاء نقش و کنترل یافتن بر موقعیت شده و زندگی آنها را معنوی کرده است. پیشنهاد می گردد شرایط تلاوت قرآن کریم به عنوان یکی از راهکارهای قدرتمند تامین نیازهای مادران در بخش های مراقبت میژه تسهیل و به طور سازماندهی شده مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
131 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1772829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!