بررسی اثرات ضد تکثیری داروی هیدرالازین بر روی سلو ل های سرطانی رده K562 (لوسمی میلوئید مزمن)اثر هیدرالازین بر سلول های K562

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
امروزه سرطان به عنوان دومین عامل مرگ ومیر در جهان محسوب می شود و لوسمی یکی از مهلک ترین انواع سرطان ها می باشد. لوسمی میلوئید مزمن (CML) از شناخته شده ترین انواع لوسمی هست. داروی هیدرالازین از گروه دارویی کاردیوواسکولار است که امروزه با شناخت اثرات مهاری آن بر روی DNA متیل ترانسفراز، این دارو به عنوان عامل مهاری در تکثیر سلول های سرطانی مدنظر محققان قرار گرفته است. این مطالعه با هدف بررسی اثر داروی هیدرالازین بر روی رشد سلول های رده K562 انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی ابتدا سلول های K562 کشت داده شدند. سپس غلظت های 20، 40، 60 و 80 میکرومولار از داروی هیدرالازین تهیه و سلو ل های K562 به مدت 48،24 و 72 ساعت تیمار شدند. خاصیت سیتوتوکسیته این دارو توسط روش رنگ سنجی MTT سنجیده شد. همچنین برای بررسی وقوع آپوپتوز از الکتروفورز DNA سلول های تیمار شده و رنگ آمیزی هوخست استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها توسط نرم افزار SPSS (نسخه 20) و آزمون ANOVAانجام شد.
نتایج
آزمون MTT نشان دهنده خاصیت سیتوکسیک داروی هیدرالازین بود. مهار رشد سلول ها توسط بالاترین غلظت از داروی هیدرالازین (80 میکرومولار) و 72 ساعت بیشترین میزان بود. غلظت IC50 داروی هیدرالازین 81 میکرومولار به دست آمد. همچنین نتایج حاصل از الکتروفورز DNA و رنگ آمیزی Hoescht وقوع آپوپتوز در سلول های تیمار شده را تائید کرد.
نتیجه گیری
مطالعه حاضر نشان داد که داروی هیدرالازین باعث القاء مرگ سلولی از طریق آپوپتوز می شود و این اثر به صورت وابسته به غلظت دارو و زمان تیمار است. پیشنهاد می شود مطالعات بیشتری بر روی تاثیرات این دارو در مدل های حیوانی و انسانی انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
670 تا 680
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774224 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!