مطالعه برخی خصوصیات ریخت سنجی و زیستی نی ماهی دریای خزر Syngnathus caspius Eichwald، 1831 درخلیج گرگان- جنوب شرق دریای خزر

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
نی ماهی (S. caspius) تنها گونه ثبت شده از خانواده Syngnathidae در دریای خزر می باشد. در این تحقیق 50 قطعه نی ماهی در آب لب شور خلیج گرگان (جنوب شرقی دریای خزر) صید و اطلاعات پایه ای در رابطه با تغییرات 21 فاکتور ریخت سنجی و 6 فاکتور شمارشی و پارامترهای پویایی شناسی، شامل طول بی نهایت، سن صفر، نرخ رشد لحظه ای و فاکتور وضعیت جمعیت آن برآورد گردید. نتایج حاصله وجود دو جمعیت از این گونه با تفاوت های قابل توجه در برخی صفات ریخت سنجی، به ویژه در خصوصیات قطر چشم، طول پوزه، ارتفاع باله مخرجی و سینه ای و ارتفاع دهان را در خلیج گرگان- جنوب شرقی دریای خزر نشان داد ولی از لحاظ شمارشی اختلاف معنی دار بین آنها وجود نداشت. تعیین سن از روی سرپوش آبششی وجود پنج گروه سنی 0 تا 4 سال را نشان داد. بزرگ ترین نمونه نر با طول کل 144 و سن +3 و بزرگ ترین ماده مشاهده شده نیز 149 طول کل و دارای سن +4 بود. معادله رشد برتالانفی برای جمیعت خزری ((Lt=177/94(1-e0.3(t+0/56 و برای شبه-جمعیت دریای سیاه ((Lt=153/69(1-e0.3(t+1/07 بدست آمد. الگوی رشد در هر دو جمعیت آلومتریک منفی گزارش گردید. جدایی و تفکیک دو جمعیت گونه نی ماهی دریای خزر، در این مطالعه در حوضه خلیج گرگان با بررسی برخی شاخص های زیست سنجی با استفاده از روش های آماری چند متغیره PCA و DFA اثبات شد. در این راستا، تشخیص قطعی گونه یا زیرگونه ها نیاز به مطالعات دقیق ژنتیکی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 16
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!