پیش بینی تغییرات احتمالی کاربری اراضی دشت جوپار با استفاده از تصاویر ماهواره ای و مدل CA-Markov

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
خاک یکی از منابع طبیعی اصلی تجدید ناپذیر می باشد که امروزه تخریب آن به عنوان مشکلات زیست محیطی در سراسر جهان مطرح می باشد. در دهه های اخیر تغییرات سریع و ناپایدار کاربری اراضی به دلیل فعالیت های توسعه ای و عمرانی و افزایش جمعیت باعث تغییرات سریع در استفاده از اراضی و پوشش زمین و در نهایت تخریب خاک بوده است. از این رو بازبینی این تغییرات از طریق تصاویر ماهواره ای و پیش بینی و ارزیابی پتانسیل آن ها از طریق مدل سازی می تواند به مدیران و برنامه ریزان برای تصمیمات آگاهانه تر کمک کند. هدف از این مطالعه، بررسی روند تغییرات کاربری اراضی در مقطع زمانی 1992 تا 2015 با استفاده از تصاویر ماهواره ای، محاسبه میزان تغییر کاربری ها با یکدیگر و پیش بینی تغییرات احتمالی کاربری اراضی در سال های 2020، 2025، 2030 و 2035 با استفاده از مدل سلول خودکار-مارکوف در دشت جوپار واقع در استان کرمان می باشد.
مواد و روش ها
در این تحقیق، جهت تهیه نقشه های کاربری اراضی از سه دوره تصاویر ماهواره ای لندست شامل لندست 5 سنجنده (1992)TM ، لندست 7 سنجنده ETM+ (2000) و لندست 8 سنجنده(2015) OLI استفاده گردید. به منظور تهیه نقشه های کاربری اراضی از طریق تصاویر ماهواره ای، ابتدا بر روی تصاویر مذکور پیش پردازش های اولیه نظیر تصحیح هندسی و اتمسفری اعمال گردید. در ادامه با تهیه نمونه های آموزشی، تصاویر ماهواره ای در نرم افزار ایدریسی و با استفاده از الگوریتم حداکثر احتمال طبقه بندی و دقت آن ها ارزیابی گردید. نقشه های کاربری اراضی تهیه شده دوره های مختلف به منظور تولید ماتریس احتمال انتقال به مدل مارکوف داده شد و در نهایت ماتریس احتمال انتقال که احتمال انتقال کاربری ها به کاربری دیگر را نشان می دهد تولید شد. سپس آنالیز زنجیره سلول خودکار-مارکوف، براساس نقشه های کاربری اراضی دوره پایه و ماتریس احتمال انتقال در مدل مارکوف با تاکید بر پیشبینی تغییرات کاربری اراضی در سال های 2020، 2025، 2030 و 2035 با تعداد تکرار و گام متفاوت در روش سلول خودکار-مارکوف انجام شد. بر اساس نتایج این تحقیق، تغییرات کاربری ها و سطح کاربری های منطقه محاسبه گردید. پس از مقایسه و بررسی مشاهدات، تغییرات کاربری احتمالی برای سناریوهای تعیین شده پیش بینی گردید.
یافته ها و
نتیجه گیری
بر اساس نتایج این تحقیق، تغییرات کاربری ها و سطح کاربری های منطقه محاسبه و مقایسه و بررسی شدند. نتایج آشکارسازی تغییرات دوره اول (2000-1992) بیشترین افزایش مساحت در کاربری های مرتع و چراگاه و باغ و زراعت آبی و بیشترین کاهش مساحت در کاربری بستر رودخانه و دوره دوم (2015-2000) بیشترین افزایش مساحت در کاربری های باغ و زراعت آبی و بستر رودخانه و بیشترین کاهش مساحت در کاربری مرتع و چراگاه را نشان داد. نتایج بدست آمده از پیش بینی تغییرات کاربری آینده منطقه مورد مطالعه به روش سلول خودکار-مارکوف حاکی از کاهش کاربری باغ و زراعت آبی و افزایش کاربری های مرتع و چراگاه و بستر رودخانه نسبت به سال 2015 بود. همچنین نتایج مقایسه پیش بینی سال های 2020، 2025، 2030 و 2035 با یکدیگر کاهش کاربری های بستر رودخانه و مرتع و چراگاه را نشان داد که کمبود بارندگی و افزایش دما که از شواهد تغییر اقلیم می باشند، دلیلی بر این موضوع و در نهایت تخریب پوشش گیاهی و تخریب بیشتر خاک باشد. همچنین با توجه به کمبود بارندگی و خشکسالی های اخیر و پژوهش های صورت گرفته می توان نتیجه گرفت که روش سلول خودکار-مارکوف مطابقت بیشتری با منطقه دارا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
259 تا 271
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!