بررسی روند نوسانات مکانی-زمانی سطح ایستابی آب های زیرزمینی به روش ماشین بردارپشتیبان(SVM) و کریجینگ(kriging) (مطالعه موردی دشت سیلاخور)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
از آنجا که منابع آب زیرزمینی از منابع آبی مهم و همچنین رو به کاهش می باشد مطالعه و مدل سازی مناسب برای بهره برداری از آن حایز اهمیت است. ارزیابی و پیش بینی تراز آب زیرزمینی به پیش بینی منابع آب زیرزمینی کمک می کند. امروزه استفاده از روش های هوش مصنوعی بر پایه تئوری داده کاوی برای پیش بینی نوسانات سطح ایستابی استفاده می شود. در این میان روش ماشین بردارپشتیبان در بین روش های هوش مصنوعی و روش کریجینگ در بین روش های زمین آماری دارای دقت قابل ملاحظه-ای به ترتیب در پیش بینی زمانی و مکانی تراز سطح ایستابی می باشد. در این پژوهش از مدل ترکیبی ماشین بردار پشتیبان و کریجینگ به عنوان روشی نوین برای پیش بینی زمانی و مکانی نوسانات سطح ایستابی در محدوده دشت سیلاخور استفاده شده است. در مرحله اول، مدل سازی زمانی با استفاده از مدل ماشین بردار پشتیبان از داده های 11 چاه پیزومتری موجود در منطقه به روش ماشین بردار پشتیبان صورت پذیرفت و در مرحله دوم برای پیش بینی مکانی از داده های ماهانه خروجی مرحله اول به عنوان ورودی مدل زمین آمار استفاده گردید. داده های 11 چاه مشاهداتی در دشت سیلاخور پس از جمع آوری در بازه ده ساله اخیر در دو حالت نرمال و غیرنرمال به عنوان ورودی مدل SVM مورد استفاده قرار گرفتند. با استفاده از نرم افزار Matlab الگوریتم تابع ماشین بردارپشتیبان بگونه ای تنظیم شد که در هر مرحله داده های یک چاه به عنوان ورودی این مدل باشد. تراز آب در این روش برای زمان 1+t پیش بینی خواهد شد. پیش بینی مکانی داده ها در نرم افزازArcGIS و در بخش Geostatical Analys به روش کریجینگ مدلسازی گردید. برای ترازیابی در این بخش، جدول(1) به عنوان ورودی مورد استفاده قرار می گیرد. مطلق بودن تخمین در درونیابی و مکانیابی از ویژگی های عمده مدل کریجینگ می باشد. بدین مفهوم که مقدار تخمین کمیت در نقاط نمونه برداری با مقدار اندازه گیری شده برابر می باشد و واریانس تخمین صفر می گردد. این ویژگی سبب می گردد که تخمین گر کریجینگ در رسم خطوط همتراز از حداکثر نقاط نمونه برداری عبور نموده و تمایلی به بسته شدن و دور زدن را نداشته باشد و از مرز محدوده مورد مطالعه فراتر رود. در واقع این مدل برای تخمین نقاط مجهول مقدار واریانس را به حداقل می رساند. بنابراین منحنی های میزان بر اساس روندیابی ترسیم می گردند و در نتیجه از مرز محدوده ترسیم فراتر می روند. نتایج به دست آمده از پژوهش بیانگر آن است که این مدل ترکیبی می تواند به طور موفقیت آمیزی برای پیش بینی نوسانات سطح ایستابی مورد استفاده قرار گیرند. در بهترین حالت اجرای مدل، بالاترین ضریب تبیین برای چاه های چغادون(96/0=DC)، کارخانه قند(94/0=DC) و ولیان(93/0=DC) محاسبه شد که نشان دهنده دقت مناسب مدل ترکیبی در پیش بینی تراز آب زیرزمینی می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
195 تا 209
لینک کوتاه:
magiran.com/p1774761 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!