بررسی تاثیر کودهای آلی بر عملکرد دانه و اجزای عملکرد گلرنگ (Carthamus tinctorius L.)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور بررسی تاثیر انواع کودهای آلی و زمان های مختلف استفاده از کودهای آلی بر عملکرد گلرنگ آزمایشی در مزرعه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیروان در دو سال زراعی 92-1391 و 93-1392 اجرا شد. فاکتورهای آزمایش شامل کودهای آلی و تاریخ استفاده از آنها بود. تیمارهای کودی شامل کود ورمی کمپوست در سه سطح چهار، هفت و 10 تن در هکتار، کود کمپوست زباله شهری در سه سطح پنج، 10 و 15 تن در هکتار، کود گاوی در سه سطح 20، 33 و 50 تن در هکتار، کود شیمیایی نیتروژن به مقدار 100 کیلوگرم در هکتار از منبع اوره و شاهد بود که به طور هم زمان و در دو سال اعمال شدند. تاریخ استفاده از کودها اول اسفند و اول اردیبهشت هر سال بود. آزمایش به صورت کرت های خرد شده در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی با سه تکرار اجرا شد. نتایج آزمایش نشان داد که در سال اول آزمایش، کوددهی قبل از کشت (اول اسفند) باعث 12درصد افزایش در عملکرد دانه شد ولی در سال دوم، کوددهی هم زمان با کشت (اول اردیبهشت) باعث 12/8درصد افزایش در عملکرد دانه گردید. در سال اول آزمایش در کوددهی قبل از کشت، به جز تیمار 10 تن در هکتار کمپوست زباله شهری بقیه تیمارها عملکرد دانه بیشتری در مقایسه با تیمار کود نیتروژن و شاهد تولید کردند. در سال اول در تیمار کوددهی همزمان با کشت تیمار کود نیتروژن بیشترین عملکرد دانه را در مقایسه با بقیه تیمارها تولید نمود. در سال دوم در کوددهی قبل از کشت به جز تیمارهای چهار تن در هکتار ورمی کمپوست و 15 تن در هکتار کمپوست زباله شهری، بقیه تیمارها در مقایسه با شاهد و کود نیتروژن عملکرد دانه بیشتری تولید نمودند اما در کوددهی همزمان با کشت، تیمارهای کود نیتروژن، چهار و هفت تن در هکتار ورمی کمپوست بیشترین عملکرد دانه را تولید نمودند. به طور کلی به نظر می رسد کاربرد پنج تن در هکتار کمپوست زباله شهری حدود دو ماه قبل از کشت بهترین تیمار برای تولید گلرنگ در شمال خراسان باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
575 تا 587
لینک کوتاه:
magiran.com/p1775285 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!