بررسی تاثیر پودر پلی اتیلن بازیافتی بر خصوصیات فیزیکی و مکانیکی تخته خرده چوب سه لایه

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق، خواص فیزیکی و مکانیکی تخته خرده چوب سه لایه ساخته شده با پودر پلی اتیلن بازیافتی و ذرات خرده چوب مورد بررسی قرار گرفت. برای این منظور از پودر پلی اتیلن بازیافتی در سطوح مختلف (0، 10، 20، 30، 40 و 50 درصد) و چسب اوره فرم آلدهید در دو سطح 5 و 10 درصد استفاده شد. خواص فیزیکی و مکانیکی نمونه های آزمونی شامل دانسیته، جذب آب و واکشیدگی ضخامت بعد از 2 و 24 ساعت غوطه وری در آب، مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته و چسبندگی داخلی اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که با افزایش پلی اتیلن بازیافتی، مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته و چسبندگی داخلی در مقایسه با نمونه شاهد (بدون پلی اتیلن) به طور قابل ملاحظه ای بهبود یافت. افزودن رزین اوره فرم آلدهید تاثیر معنی داری بر مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته و چسبندگی داخلی داشت. میزان جذب آب و واکشیدگی ضخامت بعد از 2 و 24 ساعت غوطه وری در آب تخته خرده چوب ها با افزایش میزان پلی اتیلن یک روند کاهشی را نشان دادند، به طوری که بیشترین مقدار آن مربوط به عدم استفاده از پلی اتیلن بازیافتی و کمترین میزان جذب آب و واکشیدگی ضخامت مربوط به تخته های دارای 50 درصد پلی اتیلن بود. با افزایش رزین اوره فرم آلدهید از 5 به 10 درصد، مقاومت خمشی، مدول الاستیسیته و چسبندگی داخلی افزایش یافت. همچنین افزایش رزین اوره فرم آلدهید موجب کاهش جذب آب و واکشیدگی ضخامت بعد از 2 و 24 ساعت شد. به دلیل عملکرد خوب پودر پلی پروپیلن در بهبود مقاومت ها مقدار چسب اوره فرم آلدهید در ساخت تخته خرده چوب می تواند کاهش یاید. لذا با استفاده از نتایج حاصل از این تحقیق می توان تیمار 40 درصد پلی اتیلن و 5 درصد رزین را پیشنهاد نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
441 تا 452
لینک کوتاه:
magiran.com/p1775998 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!