بررسی گیاه پالائی خاک های آلوده به سیانید با استفاده از گیاه وتیوریا زیزانیاوایدس (Vetiveria zizanioides)

چکیده:
زمینه و هدف
در حوزه خطرات و آلاینده های زیست محیطی، سیانید یکی از مهمترین آلاینده های آب ، خاک و هوا است که از لحاظ اکولوژیکی تاثیر بسیار مهمی بر اکوسیستم و محیط زیست منطقه آلوده ایجاد می نماید از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی گیاه پالائی سیانید با گیاه وتیور انجام گردیده است.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مطالعه تجربی بر روی پساب های معدن طلا انجام گردید. پساب خشک شده را با خاک معمولی با غلظت های مختلف ترکیب شد و 7 تیمار با غلظت های مختلف سیانید به دست آمد (میانگین میزان سیانید در خاک G، mg/kg 14/37، خاک F، mg/kg 10/13، خاک E، mg/kg 8/09، خاک D، mg/kg 7/53، خاک C، mg/kg 3/32 ، خاک B، mg/kg 2/52 و خاک A بدون سیانید (به عنوان شاهد)) و پس از دو ماه میزان سیانید در خاک ، ریشه و برگ های گیاه و همچنین میزان پروتئین کل و پرولین و تعداد و طول برگ های گیاه وتیور مورد اندازه گیری قرار گرفت و با نرم افزار SPSS15 و آزمون های توکی Tukey و تی (Paired Samples T Test ) مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج این مطالعه نشان داد که افزایش میزان سیانید تاثیر معنی داری بر روی میزان پرولین (افزایش میزان پرولین در گیاه)، پروتئین کل (افزایش میزان پروتئین کل گیاه)، تعداد برگ ها (کاهش تعداد) و طول (کاهش طول) برگ های وتیور داشت و همچنین میزان سیانید در برگ ها و ریشه های گیاه وتیور افزایش یافته و میزان سیانید در خاک تیمارهای مختلف از لحاظ میزان سیانید کاهش معنی داری داشت. میزان سیانید در خاک G 50/93 درصد، خاک F 38/20 درصد ، خاک E 27/19 درصد، خاک D 38/37 درصد، خاک C 17/77 درصد ، خاک B 16/66 درصد کاهش پیدا کرد.
نتیجه گیری
نتایج بیانگر آن است که افزایش میزان سیانید در خاک منجر به تغییرات در خصوصیات مورفولوژیکی و بیوشیمیائی گیاه وتیور می گردد ولی گیاه وتیور مقاومت بسیار بالائی نسبت به سیانید خاک نشان داده و کاشت گیاه وتیور در خاک های بسیار آلوده منجر به کاهش سیانید تا 50 درصد می گردد و نشانگر آن است که این گیاه نسبت به گیاهان دیگر مقاومت بیشتری نسبت به سیانید داشته و گیاه پالائی بهتری را نیز نشان داده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
411 تا 420
لینک کوتاه:
magiran.com/p1776308 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!