تاثیر اختلالات کبدی بر اکواپورین 4 در هسته های مجاور بطنی و فوق بصری هیپوتالاموس موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
کلستاز که نوعی اختلال در عملکرد کبد است، با تغییر میزان هورمون وازوپرسین و کاهش اخذ آب همراه است. هسته های هجاور بطنی (PVN) و فوق بصری هیپوتالاموس (SON) دو ناحیه مهم برای کنترل هومئوستازی مایعات بدن هستند. این عمل می تواند با تنظیم جریان آب توسط کانال های آبی یا آکواپورین ها صورت گیرد. آکواپورین 4 ایزوفورم موثر انتقال دهنده آب در مغز است. به دلیل کاهش اخذ آب در کلستاز و نقش هسته های SON و PVN، در این مطالعه به بررسی تغییرات میزان آکواپورین 4 پرداخته شد.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، موش های نر نژاد ویستار با وزن 200 تا 250 گرم به صورت تصادفی به سه گروه هفت تایی، شامل موش های گروه کنترل (بدون جراحی)، موش های گروه شم (جراحی کاذب) و موش های گروه کلستاز که مجرای صفراوی آن ها بسته شده بود، تقسیم شدند. سپس تراکم آکواپورین 4 هسته های مجاور بطنی و فوق بصری در تمامی گروه ها توسط روش ایمونوهیستوشیمی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل نشان دهنده تراکم بالای آکواپورین-4 در هسته های SON و PVN در نمونه های شم و کنترل بود، در صورتی که در نمونه کلستاز میزان تراکم آکواپورین-4 کاهش یافت.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این تحقیق، مقدار آکواپورین 4 در هسته های SON و PVN حساس به اسمولاریته و توکسی سیتی، کاهش یافت. احتمالا کلستاز از طریق افزایش یا کاهش فاکتورهای مرتبط مانند اندوتوکسین ها، باعث کاهش تراکم آکواپورین-4 و میزان اخذ آب می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
252 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p1776626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!