مثال تعزیه و مساله بازنمایی
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بیش و کم بحث از تعزیه به ترازهای مقولی دیگری چون نمایش، نمایش شرقی، نمایش ایرانی و... انتقال داده شده است و همین امر روند بازشناسی خود تعزیه- و در واقع، یادکردی را که «تعزیه» خوانده می شود- مبهم ساخته است. از این رو در آنچه می آید، تعزیه نه فصلی از تاریخ نمایش در ایران، بلکه در نتیجه ی تعلیق ویژگی های تجربی اش و قرارگرفتن در «رابطه با خودش»، تنها مثال یا پارادایم خودش (یک فرضیه پارادایمی) خواهد بود تا بدین سان بتواند در فرایند فهم پذیری خود مشارکت کند.
بنابراین پرسش اصلی «چیستی» خود تعزیه خواهد بود پیش از واگذاری اش به مقوله هایی که انتظارش را می کشیده اند. و چنانکه اشاره شد پاسخ به این چیستی نه از توصیف ویژگی های تعزیه که از تعلیق آنها ممکن خواهد شد. بدین سان نامی که در این تعلیق برای تعزیه به یاد خواهد آمد همان mimesis خواهد بود از چشم اندازی دیگر. در واقع، مثال تعزیه خواهد کوشید تا میمسیس را دوباره معنا کند، به طوری که میمسیس دیگر نه تقلید یا بازنمایی که فراشد تجربه ی حضور (یک اثر) خواهد بود: زندگی بالفعل اثر. در نتیجه، ممیسس تعزیه نشان خواهد داد که چگونه «تئاتر» همچون انحرافی از کنش و منش میمسیس یونانی، و به عنوان «تقدیر گفتمانی» آن، شکل گرفته است.
بدین سان، مسئله ی نهانی بحث نمایان خواهد شد: تقابل سادگی حضور و «هنر» اجرا (باز نمایی تئاتریک)، تقابل حضور صرف چیزها و «واقعیت» در حال اجرا؛ اینکه آنچه به اصرار «واقعیت» خوانده می شود برساخته ی هنر فراگیر اجراست.
بنابراین پرسش اصلی «چیستی» خود تعزیه خواهد بود پیش از واگذاری اش به مقوله هایی که انتظارش را می کشیده اند. و چنانکه اشاره شد پاسخ به این چیستی نه از توصیف ویژگی های تعزیه که از تعلیق آنها ممکن خواهد شد. بدین سان نامی که در این تعلیق برای تعزیه به یاد خواهد آمد همان mimesis خواهد بود از چشم اندازی دیگر. در واقع، مثال تعزیه خواهد کوشید تا میمسیس را دوباره معنا کند، به طوری که میمسیس دیگر نه تقلید یا بازنمایی که فراشد تجربه ی حضور (یک اثر) خواهد بود: زندگی بالفعل اثر. در نتیجه، ممیسس تعزیه نشان خواهد داد که چگونه «تئاتر» همچون انحرافی از کنش و منش میمسیس یونانی، و به عنوان «تقدیر گفتمانی» آن، شکل گرفته است.
بدین سان، مسئله ی نهانی بحث نمایان خواهد شد: تقابل سادگی حضور و «هنر» اجرا (باز نمایی تئاتریک)، تقابل حضور صرف چیزها و «واقعیت» در حال اجرا؛ اینکه آنچه به اصرار «واقعیت» خوانده می شود برساخته ی هنر فراگیر اجراست.
زبان:
فارسی
انتشار در:
در صفحه:
77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777380
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!