مرگ ناشی از مسمومیت حاد با سرب در فرد معتاد به تریاک

پیام:
نوع مقاله:
گزارش موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

مسمومیت با سرب، از دوران باستان نیز شناخته شده است و امروزه تریاک های آلوده منبع جدید مسمومیت با سرب معرفی شده اند. این گزارش بار دیگر فوت ناشی از مصرف تریاک آلوده به سرب با میزان سرب 10 برابر مقدار نرمال را در فرد معتاد در ایران نشان می دهد.

گزارش مورد

آقای 41 ساله افغانی معتاد به تریاک که حدود 15 سال سابقه اعتیاد داشته، با درد شدید شکم که بیشتر در ناحیه اپیگاستر متمرکز بوده به همراه تهوع و استفراغ و ضعف و بی حالی و همچنین درد استخوانی و یبوست شدید به بیمارستان مراجعه نموده است. پس از بستری شدن بیمار در سرویس گوارش، به دلیل مشکلات مالی با رضایت شخصی ترخیص شد، سپس همان روز مجددا در اورژانس پذیرش شده که علایم حیاتی نداشته و با CPR تا حدودی علایم حیاتی برگشت می یابد. در سونوگرافی سریع، مایع آزاد داخل شکم گزارش شده و در ضمن افت شدید فشارخون و با تشخیص احتمال ایسکمی مزانتر و پریتونیت تحت لاپاراتومی محدود تجسسی قرار گرفته که مقادیر زیاد مایع سروزی بدبو در صفاق و روده های رنگ پریده و بدون ضربان مشاهده شده و بدون هیچ اقدام خاصی دیواره شکم را ترمیم نموده اند و فوت اعلام شده است. آزمایشات غیر طبیعی بیمار شامل لکوسیتوز، اختلال در الکترولیت ها و کمی افزایش آنزیم های کبدی دیده شد. در پاتولوژی پس از مرگ، نکات مثبت گزارش شده، اتولیز منتشر دیواره روده و خونریزی های مخاطی و خونریزی ریوی در زمینه اتولیز بافت و تعداد زیاد هیستوسیت های حاوی پیگمان درون آلویول ها بوده است. در آزمایش سم شناسی مورفین در صفرا یافت شد و در آزمایش خون به روش ولتامتری پلاروگرافی 16/32 PPM معادل1632 میکرو گرم در دسی لیتر سرب یافت گردیده است و باتوجه به جمیع شرایط یادشده علت فوت نامبرده مسمومیت با سرب و عوارض حاصله تعیین شد.

نتایج

با توجه به کشنده بودن مسمومیت با سرب در دوزهای بالا و عوارض جبران ناپذیر آسیب‌های حاصله، لازم است همیشه مسمومیت سرب را در تشخیص افتراقی افراد معتاد با دردهای شکمی غیر قابل توضیح، در نظر داشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
142 تا 146
لینک کوتاه:
magiran.com/p1777425 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!