بررسی پراکنش و نوسان های فصلی ماکروبنتوزهای چشمه دادین کازرون

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور مطالعه و شناسایی فون ماکروبنتوزهای چشمه دادین کازرون واقع در جنوب غربی فارس در ایران از فروردین تا اسفند سال 1393، نمونه گیری از پنج ایستگاه مختلف چشمه شامل مرکز، شمال، جنوب، غرب و شرق چشمه انجام گردید. نمونه برداری از رسوبات با استفاده از گرب مدل ون وین انجام شدند. پس از شستشوی رسوبات برای جلوگیری از فساد موجودات زنده با استفاده از فرمالین یک درصد تثبیت و سپس شناسایی ماکروبنتوزها بر اساس کلید شناسایی صورت گرفت. نتایج نشان داد سه شاخه از ماکروبنتوزها در چشمه دادین شناسایی گردید که این سه شاخه عبارتند از سخت پوستان شامل هفت جنس Epitheca sp.، Argia sp.، Chironomus sp.، Chysops sp.، Hydropsyche sp. Potamon sp، Caridina sp.، کرم های حلقوی شامل دو جنس Uncinais sp. و Lumbriculus sp. و نرمتنان شامل چهار جنس Theodoxus sp.، Monacha sp.، Melanopsis sp. و Melanoides sp.. نرمتنان غالبیت ماکروبنتوزها با فراوانی 48 درصد به خود اختصاص دادند و کرم های حلقوی با فراوانی 5/15 از حداقل فراوانی برخوردار بودند. گرچه سخت پوستان فراوانی کمتری از نرمتنان داشتند (75/36) اما تنوع سخت پوستان از بقیه بیشتر بود. آنالیز واریانس یکطرفه نشان داد بین درصد فراوانی نمونه های جمع آوری شده و فصل نمونه گیری رابطه معنی داری وجود دارد (05/0P≤) در حالی که بین درصد فراوانی نمونه های جمع آوری شده و ایستگاه نمونه گیری چنین رابطه ای مشاهده نشد (05/0P>).
زبان:
فارسی
صفحات:
75 تا 83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778557 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!