رخساره های رسوبی و منشا نهشته های آهکی خور ریگ (شمال خلیج فارس)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
خور ریگ در سواحل غربی استان بوشهر، از محیطهای رسوبی ساحلی مهم شمال خلیج فارس به شمار می رود. این خور مشخصا از خورهای به وجود آمده در پناه سدهای ماسه ای است که از رخساره های رسوبی سد ماسه ای، رودخانه ای، مرداب و دریایی تشکیل شده است. خور ریگ در واقع بخشی از یک توالی رسوبی پس رونده است که با فروکش شدن نسبی تراز دریا در کواترنر پسین به وجود آمده است. در این پژوهش فرض شد که خور ریگ جایگاه رسوب گذاری رسوبات گل کربناته در مرداب و ماسه کربناته اوولیتی در بخش دریایی به ویژه در طول سد ماسه ای است. هدف این مطالعه، شناخت دقیق ابعاد رخساره های رسوبی خور ریگ و تعیین منشا نهشته های رسوبی به ویژه رسوبات آهکی اوولیتی وگل کربناته در این خور بوده است. به منظور آزمون مفروضات تحقیق در مطالعات میدانی نمونه برداری فراگیری از مناطق منشا و رخساره های رسوبی خور ریگ و در مطالعات آزمایشگاهی توزیع اندازه رسوبات و شاخصهای آماری و مقاطع نازک از 20 نمونه از رسوبات درشت دانه مناطق منشا و خور ریگ تهیه شد. نتایج نشان داد که درصد آهک در رسوبات ریز دانه بخش مرداب خور ریگ به بیش از 50 درصد می رسد. میانگین فراوانی ذرات درشت دانه خور ریگ به ترتیب 11±77 درصد خرده سنگ ، 8±14 درصد فلدسپات و 6±9 درصد کوارتز به دست آمد که خرده سنگ های آهکی، دارای بیشترین فراوانی هستند. ماسه های آهکی اوولیتی با جور شدگی عالی تا 90 درصد رسوبات رخساره های دریایی خور ریگ را تشکیل داده اند. ترکیب غالب رسوبات درشت دانه مناطق برخاستگاه و رخساره های خور ریگ، کالک لیتایت به دست آمد. سازندهای بختیاری و آغاجاری و افقهای درشت دانه پادگانه های آبرفتی و رسوبات بادرفتی مهم ترین منابع رسوبات درشت دانه ماسه های نهشته شده در سدهای جزرومدی و زبانه های ماسه ای هستند. این تحقیق بار دیگر قابلیت محیطهای رسوبی ساحلی شمال خلیج فارس برای رسوب گذاری نهشته های کربناته را اثبات کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
216 تا 235
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!