بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه اسطوخودوس بر عفونت ناشی از کیست ژیاردیا لامبلیا در موش سوری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمهژیاردیا لامبلیا یکی از شایع ترین تک یاخته های دستگاه گوارش انسان می باشد. در حال حاضر داروهای ضد ژیاردیایی دارای اثرات جانبی مختلفی می باشند. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه اسطوخودوس بر روی ژیاردیا لامبلیا می باشد.
مواد و روش ها در مطالعه حاضر تعداد 25 سر موش سوری بطور تصادفی به 5 گروه که عبارتند از: کنترل سالم، کنترل دارو (مترونیدازول) و 3 گروه آلوده به انگل تحت درمان با دوزهای 200،100 و mg/ml 400 عصاره اسطوخودوس تقسیم شدند. عصاره اسطوخودوس به حیوانات تاثیر داده شد و پس از گذشت 10 روز، درصد کیست های زنده محاسبه گردید. روش های آماری بکار رفته بر مبنی تحلیل واریانس یک طرفه و مقایسه t زوجی بوده که به روش معمول برای مقادیر نرمال و به روش بوت استرپ برای مقادیری که توزیع شان نرمال نبود با توجه به حجم پایین نمونه استفاده گردید.
یافته ها میانگین وزن موش ها در گروه آلوده به انگل و درمان شده با دوز mg/ml 100 اسطوخودوس در مقایسه با دو گروه آلوده به انگل و درمان شده با دوز 200 و mg/ml 400 اسطوخودوس دارای وزن بیشتری بودند. نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده است که کاهش تعداد کیست در گروه های 100، 200 و mg/ml 400 به ترتیب برابر با 77/7، 84/3 و 95/1 درصد بوده است.
نتیجه گیری نتایج حاصل از این مطالعه نشان داده است که گیاه اسطوخودوس در شرایط درون تنی اثرات بسیار خوبی از خود نشان داده است و می تواند پتانسیل درمانی برای عفونت ناشی از ژیاردیا را داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 31
لینک کوتاه:
magiran.com/p1778952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!