ملاحظه های اخلاقی مورد توجه در تدوین برنامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد رشته سبک زندگی در سلامت

نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه
سبک زندگی مدلی از زندگی می باشد که وابسته به زمان و مکان است و درون یک بافت ویژه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مذهبی شکل می گیرد. سبک زندگی نقش مهمی در سلامت فردی و اجتماعی شهروندان جامعه ایفا می کند و با توجه به بیانات مقام معظم رهبری، سبک زندگی بخش اساسی پیشرفت و تمدن سازی نوین اسلامی است که دانشگاهیان، نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه می بایست در پرداختن به این مفهوم مهم، آسیب شناسی وضع موجود سبک زندگی در ایران و چاره جویی در این زمینه اهتمام و تاکید ورزند. اهمیت سبک زندگی در سلامت جسم و روان به حدی است که دوره های آموزشی گوناگونی با عنوان سبک زندگی در سلامت در دانشگاه های مختلف جهان تدوین و اجرا شده است. نویسندگان مقاله حاضر نیز به همراه گروهی از متخصصین حوزه سلامت بر آن شدند تا با توجه به ویژگی های بومی و فرهنگی خاص جامعه ایرانی، در یک طرح پژوهشی، دوره آموزشی کارشناسی ارشد سبک زندگی در سلامت را در کشور راه اندازی کنند. هدف این مقاله بررسی ملاحظه های اخلاقی مورد توجه در تدوین این برنامه آموزشی است.
نتیجه گیری
در تدوین برنامه آموزشی سبک زندگی در سلامت به دو اصل اخلاقی سودمندی و نازیانمندی توجه ویژه ای شد. حقوق دانش اموختگان و شهروندان جامعه به دقت مورد توجه قرار گرفت و سعی شد مسئولیت های مجریان و نهادهای آموزشی به دقت تعیین شود. همچنین، ویژگی ها بومی، فرهنگی و مذهبی جامعه به دقت مورد توجه قرار گرفت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779826 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!