تاثیر شیوه های مختلف ذخیره رطوبت در جنگل کاری با نهال های ارس (Juniperus excelsa)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
به منظور شناخت موثرین روش کاشت نهال ارس (Juniperus excelsa M. B.) به عنوان یکی از گونه های مهم جنگلی کشور، این پژوهش در ایستگاه تحقیقات سیراچال وابسته به موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور انجام شد. نهال های سه ساله ارس با مبدا ایستگاه سیراچال به ارتفاعات این ایستگاه منتقل و در قالب آزمایش کرت های خرد شده با پایه بلوک های کامل تصادفی با عامل ذخیره رطوبت (در پنج سطح استفاده از کاه و کلش در کف گوده، استفاده از پلاستیک در کف تشتک، استفاده از مواد سوپرجاذب در خاک گوده، هلالی آبگیر و شاهد) به عنوان عامل اصلی و سایبان (در دو سطح سایبان طبیعی با استفاده از سرشاخه درختان و شاهد) در سه تکرار و 16 نهال در هر کرت کاشته شدند. متغیرهای اندازه گیری شده در پایان فصل رویش سال های 1394 و 1395 شامل زنده مانی، قطر یقه، ارتفاع نهال، سطح تاج و شادابی بودند. نتایج نشان داد که اثر عامل ذخیره رطوبت بر زنده مانی نهال های ارس در سال های 1394 و 1395 و رویش جاری قطر یقه معنی دار بود. بیشترین مقدار مشخصه های مذکور در تیمار پلاستیک مشاهده شد، اگرچه بیشترین کاهش زنده مانی در گذر از سال 1394 به 1395 نیز به این تیمار اختصاص داشت. سایبان و برهمکنش آن با عامل ذخیره رطوبت هیچ اثر معنی داری بر ارتفاع، سطح تاج، شادابی و تغییرات آنها در سال های مورد مطالعه نداشتند. به طور کلی، نتایج حاکی از موفقیت نهال کاری دیم ارس در ارتفاعات فوقانی البرز جنوبی بود. در این راستا، استفاده از پلاستیک در کف تشتک های کاشت به عنوان شیوه مناسب ذخیره رطوبت پیشنهاد می شود، اما استفاده از سایبان توصیه نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
622 تا 633
لینک کوتاه:
magiran.com/p1779996 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!