عوامل جامعه شناختی موثر بر قانون گریزی با تاکید بر ابعاد اداری و مالی (مورد مطالعه: استان خوزستان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
زندگی اجتماعی انسان ها به وسیله هنجارها و قوانین اداره می شود. قانون به عنوان مکانیسم کنترل اجتماعی نقش تنظیم، تعریف و تایید حقوق بر اموال است. جامعه ایران به طور کلی در شرایط فعلی گرفتار بی هنجاری، قانون گریزی و نظم گریزی است. سوال اصلی پژوهش این است که عوامل جامعه شناختی موثر بر شکل گیری قانون گریزی اداری و مالی در استان خوزستان کدامند؟
روش
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- تبیینی، روش غالب کمی- پیمایش و با ابزار پرسشنامه اطلاعات جمع آوری گردیده است. روایی گویه ها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه و تمام متغیرها از سطح بالایی برخوردار بودند. جامعه آماری شهروندان با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی متناسب چندمرحله ای، ساکنان بالای 18 سال استان خوزستان بودند که با سطح اطمینان 96 درصد و خطای 4 درصد، حجم نمونه برابر با 613 نفر محاسبه شد.
یافته ها
نتایج به دست آمده از مدل تجربی پژوهش حاکی از تاثیر مستقیم متغیر احساس آنومی (بی هنجاری) برابر با 29/0، برای مشارکت اجتماعی برابر با 02/0، برای عدالت رویه ای برابر با 04/0، پیوند اجتماعی و احساس آزادی هر دو برابر با 10/0، پنداشت از قانون شکنی برابر با 61/0 است.
نتیجه گیری
هرچه افراد برخوردار از مشارکت اجتماعی، شبکه تعاملات و پیوند اجتماعی بیشتر و شاهد اجرای عدالت توام با بی طرفی، عدم تبعیض و احترام از سوی مجریان قانون و نیز احساس و درک بیشتر از وجود آزادی در جامعه داشته باشند، احساس بی هنجاری کمتر و هم زمان پنداشت عام تر و مثبت تر نسبت به قانون و قانون گرایی خواهند داشت؛ به صورتی که قانون شکنی به عنون یک امر فرهنگی و هنجاری منفی در نزد آنان تجلی می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 104
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!