الگوی اثرگذاری طرح جویشگر بومی بر توسعه پایدار براساس شاخص های پایداری

چکیده:
در این مطالعه ابتدا به معرفی توسعه پایدار و شاخص های پایداری پرداخته شده است. پس از آن طرح جویشگر بومی، دستاوردها و پروژه های آن تشریح گردیده اند. طرح جویشگر مجموعه ای از پروژه ها است که از دستاوردهای خرد و کلان بسیاری را به دنبال دارد. طرح جویشگر، با توسعه مجموعه ای از ابزارها، درصدد ارائه خدمات متنوع و جذب بیشتر کاربران و تاثیر در زندگی آن ها می باشد تا از طریق تعامل با آنان در رایا فضا ضمن کسب درآمدهای بالا، موجبات تغییر سبک زندگی ایشان را فراهم آورد. ارائه خدمات جویش مبتنی بر فعالیت هایی همچون خزش در وب، جمع آوری اطلاعات، دسته بندی و شاخص گذاری، ذخیره سازی، بازیابی و... می باشد. توسعه پایدار، به توسعه ای گفته می شود که نیازهای نسل فعلی را بدون ایجاد اشکال در توانایی نسل های آینده در برآوردن احتیاجات خود تامین کند. این توسعه بر عدالت درون و بین نسلی و استفاده از منابع به نحوی که محیط زیست برای نسل های کنونی و آینده حفظ شود، توجه دارد. در سال های اولیه طرح توسعه پایدار حفاظت از محیط زیست در اولویت قرار گرفت ولی در سال های بعد به ارتقاء اقتصاد، اجتماع، سیاست و برخی موارد دیگر نیز مطرح شد. در این مقاله به بررسی و شناخت اثرات اجرای طرح جویشگر بومی بر ابعاد اصلی توسعه پایدار شامل اجتماع، اقتصاد و محیط زیست پرداخته شده است. برای اندازه گیری این اثرات، شاخص های پایداری تعریف شده توسط نهادهای معتبر بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است. نقاط نظر متخصصین این حوزه از طریق مصاحبه و پرسشنامه برای تعیین نحوه این اثرگذاری مبنای پژوهش بوده است. یکی از خروجی مهم این تحقیق مدل تحلیلی اثرگذاری اجرای طرح جویشگر بر توسعه پایدار و ابعاد آن می باشد. برای ارزیابی و اعتبارسنجی مدل علاوه بر اخذ نقاط نظر خبرگان و متخصصان این حوزه، از نتایج اجرای پرسشنامه ساخت یافته نیز بهره گرفته شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780759 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!