بررسی تعداد موارد مرگ و میر، بیماری انسداد مزمن ریوی و انفارکتوس میوکاردیال حاد ناشی از مواجهه با آلاینده دی اکسید گوگرد در شهر تهران طی سال های 93-84

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف
آلودگی هوا تاثیرات نامطلوبی بر سلامت انسان داشته و باعث به وجود آمدن پیامدهای بهداشتی مختلف از جمله مرگ و بیماری های قلبی عروقی و تنفسی می شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف مطالعه تعداد کل مرگ، مرگ قلبی عروقی و تنفسی، انفارکتوس میوکاردیال حاد و بیماری انسداد مزمن ریوی ناشی از مواجهه با دی اکسید گوگرد در تهران با استفاده از مدل (AirQ) طی سال های 93-84 انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه از نوع توصیفی مقطعی می باشد. ابتدا داده های ساعتی طی سال های93-84 از شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران و اداره کل محیط زیست تهران دریافت گردید. سپس طبق معیارهای WHO، اعتبار سنجی گردیده و شاخص های آماری مورد نیاز جهت کمی سازی اثرات بهداشتی در اکسل محاسبه گردید. در نهایت کمی سازی اثرات بهداشتی با استفاده از نرم افزار انجام گرفت.
یافته ها
میانگین سالیانه غلظت SO2 طی سال های 93-84 به ترتیب 44، 86، 89، 112، 82، 81، 59، 51، 40 و 39 میکروگرم بر مترمکعب بود. تعداد موارد کل مرگ ناشی از مواجهه با SO2 در مجموع دهه گذشته 8836 نفر و مجموع تعداد موارد مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و تنفسی در دهه گذشته 7335 و 1915 نفر و مجموع تعداد موارد انسداد مزمن ریوی و انفارکتوس میوکاردیال حاد 1806 و 3478 نفر طی سال های 93-84 محاسبه شد.
نتیجه گیری
آلودگی هوا باعث مرگ و بیماری تعداد زیادی از مردم گردید. بدین ترتیب بایستی اقداماتی از قبیل، سیاست گزاری و برنامه ریزی جهت کاهش و مدیریت آلودگی هوا صورت گیرد
زبان:
فارسی
صفحات:
34 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1780810 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!