مطالعه ارتباط مقاومت به تراستوزوماب با بیان نسبی میکرو آر ان ای 141 (miR-141) در سلول های انسانی سرطانی پستان BT-474

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
مقاومت به تراستوزوماب (هرسپتین)، تبدیل به یک مانع بزرگ برای درمان هدفمند سرطان پستان از نوع HER2 مثبت (Human Epidermal Growth Factor Receptor 2) شده است. میکرو آر ان ای ها به عنوان تنظیم کننده های کلیدی مقاومت دارویی شناخته شده اند که در تنظیم انتقال از حالت اپی تلیالی به حالت مزانشیمی Epithelial to Mesenchymal Transition (EMT و پاسخ های ایمنی مرتبط با سرطان نقش دارند. هدف از این مطالعه، بررسی بیان miR-141 در سلول های BT-474 سرطان پستان مقاوم و حساس به تراستوزوماب بود.
روش تحقیق: در این مطالعه تجربی، سلول های BT-474 سرطان پستان مقاوم به تراستوزوماب، توسط کشت مداوم شش ماهه سلول ها در آزمایشگاه در حضور تراستوزوماب ایجاد شدند. بیانmiR-141 به عنوان میکرواران ای کاندید نسبت به U6 RNA با روش Real Time PCR Relative در سلول های مقاوم و حساس به تراستوزوماب بررسی گردید. تست من ویتنی برای مقایسه بین دو گروه استفاده شد.
یافته ها
تفاوت معنی دار میزان زنده ماندن سلول های BT-474 مقاوم نسبت به سلول های حساس در تست MTT در حضور غلظت های متفاوت تراستوزوماب نشان داد که این سلول ها تحت کشت طولانی مدت با تراستوزوماب، به این دارو مقاوم شدند (0/001P=). همچنین میزان بیان miR-141 در سلول های مقاوم به تراستوزوماب در مقایسه با سلول های والدی BT-474 با تفاوت بیان چهار برابری، به صورت معنی داری کاهش یافت (0/049P=).
نتیجه گیری
کاهش بیانmiR-141 در سلول های BT-474 مقاوم به تراستوزوماب، می تواند یکی از مکانیسم های ایجاد مقاومت به تراستوزوماب و نشانه نقش این میکرو آر ان ای در کنترل مسیر متاستاز باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
170 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!