تعامل الگوی فضایی مسجد - مدرسه های دوره قاجار با معماری وارداتی غرب (نمونه موردی مسجد-مدرسه سپهسالار تهران)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در عصر قاجار تعدادی از عناصر معماری غربی وارد معماری ایرانی شد. این عناصر، ابتدا تاثیر خود را بر ساختمان های سلطنتی و اعیانی، سپس بناهای عمومی و معماری مسکونی و بناهای مذهبی گذاشتند. تا زمانی که تکنیک به کار گرفتن آن ها وارد ایران نشده بود، زبان معماری در حد تکرار الگوی بعضی از عناصر باقی ماند یا در حد ایده گرفتن و ساختن آن به شیوه ای سنتی دگرگون نشد. تا آن زمان، تغییر آن با تزیینات و روحیه ای ایرانی بود؛ بنابراین نفوذ این عناصر در ساختمان ها و ترکیب آن با معماری ایرانی، سبکی متفاوت به وجود آورد و ساختمان هایی با این سبک جدید بنا شد. یکی از این نمونه ها، مسجد و مدرسه ی سپهسالار است. این مسجد، نخستین و بزرگ ترین مسجد و مدرسه ی عالی در شهر تهران و از نزدیک ترین تلفیق های میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول است. در این مقاله، ویژگی های معماری دوره ی قاجار و میزان تاثیر غربی بر معماری این دوره پرداخته شده است. همچنین روند تاریخی در مسجد سپهسالار و نوآوری های به وجود آمده در عناصر تشکیل دهنده ی آن با توجه به نحوه ی تکامل این اجزا در بنا بررسی شده است. روش تحقیق استفاده شده، تحلیلی-کیفی بوده و از روش جمع آوری اطلاعات به صورت میدانی و کتابخانه ای استفاده گردیده است. در این مقاله به سوالاتی چون: 1- عناصر تاثیرپذیرفته معماری مسجد سپهسالار از معماری غربی در دوره ی قاجار کدام اند؟ 2- تعامل الگوی معماری مسجد-مدرسه ی سپهسالار با معماری غربی در چه سطحی می باشد؟ پاسخ داده می شود؛ هدف از بیان این سوالات رسیدن به میزان و نحوه ی نفوذ معماری اروپایی به معماری ایرانی می باشد. در ادامه ی بررسی های انجام گرفته، مسجد-مدرسه ی سپهسالار با تاثیراتی که از معماری غربی در ساختار و تزیینات بنا به همراه داشته است؛ با بومی سازی و حفظ شخصیت معماری ایرانی ظاهری شبیه به معماری غربی (عثمانی) پیدا کرده است. اما به وضوح معماری این مسجد-مدرسه، ایرانی-اسلامی دوره ی قاجاری می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
221 تا 240
لینک کوتاه:
magiran.com/p1781206 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!