تاثیر موقعیت قرارگیری تخم مرغ ها در دوره انکوباسیون بر تلفات جنینی و حجم مایع آمنیوآلانتوئیک در مرغ های مادر تخم گذار جهت استفاده از آن ها در تکثیر ویروس

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
بالا رفتن سن گله مرغ مادر تخم گذار، باعث بروز بدفرمی های ظاهری متعددی در تخم مرغ ها می شود. حجیم و کروی شدن از جمله مواردی است که باعث قرار گرفتن تخم مرغ ها به اشتباه در حالت انتهای باریک رو به بالا (SEU)1 در دستگاه جوجه کشی و تلقیح نامناسب ویروس در زمان کشت در داخل تخم مرغ می شود. این مطالعه به بررسی ارتباط موقعیت قرار گرفتن تخم مرغ ها با میزان تلفات جنین و حجم مایع آمنیوآلانتوئیک و نیز تکثیر ویروس آنفلوانزای طیور بعد از کشت در آن ها، می پردازد. 1200 عدد تخم مرغ یک روزه حاصل از گله تخم گذار با سن 65-60 هفتگی انتخاب شدند. این تخم مرغ ها به سه گروه مساوی تقسیم شدند. گروه اول، دوره انکوباسیون قبل و بعد از تلقیح ویروس را به حالت انتهای پهن رو به بالا (LEU)2 سپری کردند. گروه دوم انکوباسیون قبل از تلقیح را به حالت SEU و انکوباسیون بعد از تلقیح را به حالت LEUطی نمودند. گروه سوم، دوره انکوباسیون قبل و بعد از تلقیح را به حالت SEU سپری کردند. شرایط انکوباسیون قبل از تلقیح شامل دمای C o6/37، رطوبت نسبی 60 % و توالی چرخش 32 بار در شبانه روز و نیز انکوباسیون بعد از تلقیح با همان دما و رطوبت ولی بدون چرخش بود. در نهایت مایع آمنیوآلانتوئیک هر گروه جمع آوری شده و درصد تلفات جنین ها در هر گروه مشخص گردید. سپس تیترسنجی به روش آزمایش هماگلوتیناسیون (HA)3 و آزمایش عفونت زایی در 50 درصد تخم مرغ ها (EID50)4 انجام گرفت. تمام آزمایش های فوق در سه دوره تکرار گردید. نتایج حاصله نشان داد درصد تلفات جنینی در گروه دوم نسبت به گروه اول 3 به 1 و در گروه سوم تلفات 100% بود. میانگین حجم مایع آمنیوآلانتوئیک استحصالی از کل تخم مرغ های گروه اول نسبت به گروه دوم تقریبا 8 به 1 و در تمامی فاکتورهای مورد بررسی تفاوت معنی داری در بین گروه ها مشاهده شد (05/0< P). نتایج بررسی حاضر بیانگر تاثیر مستقیم موقعیت قرارگیری تخم مرغ ها در طول انکوباسیون قبل و بعد از تلقیح ویروس بر میزان تلفات جنینی و حجم و کیفیت مایع آمنیوآلانتوئیک استحصالی از آن ها است.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1783256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!