شکاف های اجتماعی عراق و تاثیر های آن بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران با محور بحران 2014

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
عراق، کشوری با میزان تجانس اجتماعی پایین است. تعدد گروه های قومی- مذهبی و سهم خواهی از قدرت، شکل گیری شکاف های اجتماعی چندگانه را در عراق، موجب شده که با شکل گیری گروه های تروریستی، بر سیاست خارجی کشورهای منطقه، تاثیرگذار بوده است. این مقاله سعی دارد با روش تحلیلی و محور بودن نظریه نورئالیسم تدافعی به این پرسش پاسخ گوید که شکاف های اجتماعی عراق بر سیاست خارجی ایران در عراق در ابعاد داخلی، منطقه ای و بین المللی در شرایط ظهور داعش چه تاثیری داشته است؟ همچنین این فرضیه مطرح می شود که شکاف های اجتماعی عراق در شرایط ظهور گروه های تروریستی نظیر داعش، زمینه مواجه ایران با چالش های داخلی، منطقه ای و بین المللی را فراهم کرده و وجوه امنیتی آن را افزایش داده است. یافته ها نشان می دهند که این مسئله در ابعاد داخلی سیاست خارجی، ایران را با تعمیق شکاف شیعه و سنی و نیز احتمال تجزیه عراق و مسائل قومیتی برخاسته از آن مواجه می کند؛ این مسئله در بعد منطقه ای خود ازیک طرف، ایجاد شکاف در ژئوپلیتیک شیعی و درنتیجه، شکاف در محور مقاومت را درپی دارد و ازطرفی نیز، تهدید محیط امنیتی منطقه ای را موجب می شود که واکنش ایران درراستای دفاع فعال تهاجمی را به همراه داشته است؛ در طرف سوم نیز، این مسئله به شکل گیری ائتلاف منطقه ای ضد ایران با محور بودن حمایت از داعش و سایر گروه های تروریستی منجر شده است. درنهایت در سطح بین المللی، افزایش حضور آمریکا در محیط منطقه ای ایران و راهبرد نیابتی سیاست خارجی این کشور را ضد ایران درپی داشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 52
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784108 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!