ریزساختار و خواص مکانیکی اتصال لبه روی هم آلومینیم به فولاد روکش شده با آلومینیم با فرآیند جوشکاری قوسی الکترود تنگستنی-گاز

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ورق های آلیاژ آلومینیم H34-5052 و ورق های فولاد 12-St روکش شده با آلومینیم 1050 (با ضخامت پوشش 1mm) به روش جوشکاری قوسی الکترود تنگستنی-گاز (GTAW) با طرح اتصال لبه روی هم در سه جریان جوشکاری 80، 100 و 120 آمپر با استفاده از فلز پرکننده 4047-ER (Al-Si) متصل شدند. اثر جریان جوشکاری بر ریزساختار جوش، لایه ی ترکیبات بین فلزی و استحکام کششی اتصالات بررسی شد. برای مطالعات ریزساختاری از میکروسکوپ های نوری و الکترونی روبشی (SEM) مجهز به آنالیز طیف سنجی تفرق انرژی (EDS) استفاده شد و استحکام کششی اتصالات از آزمون کشش-برش بدست آمد. نتایج نشان داد که در تمام نمونه ها یک لایه ی واکنشی شامل دو فاز بین فلزی Al5Fe2 و Al3Fe در فصل مشترک فلز پایه فولاد 12-St با لایه پوشش آلومینیم 1050 در زیر محل جوش به صورت پیوسته تشکیل شده است. حداکثر میانگین ضخامت لایه ی واکنشی mμ 5/3~ بدست آمد که به نظر می رسد حضور لایه پوشش آلومینیم 1050 مانع رشد بیش از حد لایه ترکیبات بین فلزی Al-Fe شده است. با افزایش جریان جوشکاری، استحکام کششی اتصال به صورت تقریبا خطی کاهش می یابد و فاصله بازوهای اولیه دندریتی α-Al افزایش یافته و توزیع فازهای یوتکتیک های Al-Si غیریکنواخت شده است. در نتیجه رشد ترک را تسهیل کرده و نیروی شکست کاهش می یابد. حداکثر استحکام کششی در اتصالات معادل 190MPa ~ بدست آمد که %80~ استحکام کششی فلز پایه آلیاژ آلومینیم 34H-5052 می باشد. درحین آزمون کشش-برش شکست همه نمونه ها با زاویه °70~ از سطح آلومینیم 1050 گسترش یافت. تجزیه و تحلیل تنش در جوش نشان داد که شکست در جوش عمدتا با حداکثر تنش نرمال کنترل می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
328 تا 336
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784232 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!