اثر عصاره اتانولی ریشه کاسنی و آنتی بیوتیک محرک رشد بر صفات عملکرد رشد، فراسنجه-های خونی، پاسخ ایمنی هومورال و جمعیت باکتری های سکوم جوجه های گوشتی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی: جایگزینی ترکیبات شیمیایی مصرفی در جیره غذایی دام و طیور با گیاهان دارویی و میزان اثربخشی آن ها مطالعه ایی صورت گرفته است.
هدف
به منظور مقایسه اثرات عصاره کاسنی با آنتی بیوتیک محرک رشد بر فراسنجه های بیوشیمیایی خون و پاسخ ایمنی هومورال و جمعیت باکتریایی سکوم آزمایشی روی جوجه های گوشتی انجام پذیرفت.
روش کار
تعداد 192 قطعه جوجه گوشتی یک روزه مخلوط نر و ماده از سویه راس 308 در قالب طرح کاملا تصادفی به مدت 42 روز در 4 تیمار، 4 تکرار و 12 قطعه جوجه در هر تکرار بعد از توزین اولیه به صورت تصادفی در پن ها توزیع شدند. 4 تیمار غذایی در این مطالعه شامل: تیمار اول به عنوان گروه شاهد که از جیره پایه بهره گرفته است و تیمار دوم از جیره پایه به همراه آنتی بیوتیک فلاوومایسین به میزان 045/0 درصد و تیمارهای 3 و 4 به ترتیب از جیره پایه همراه با 05/0 درصد و 1/0 درصد عصاره ریشه کاسنی بهره گرفته اند و از روز اول جیره_های غذایی در اختیار جوجه ها قرار گرفته اند.
نتایج
بررسی ها نشان داد که بیشترین افزایش وزن و کمترین ضریب تبدیل غذایی به طور معنی داری در گروه دریافت کننده آنتی بیوتیک محرک رشد بوده و بیشترین مقدار خوراک مصرفی میزان در گروه شاهد و کمترین میزان آن در گروه 1/0 درصد عصاره ریشه کاسنی بوده که دارای اختلاف معنی دار بود (05/0>P). در تیتر ایمنی علیه نیوکاسل و آنفلوانزا اثر تیمارها معنی دار نبوده و در بررسی فراسنجه های خونی افزایش معنی دار پروتئین تام در تیمارهای حاوی عصاره کاسنی نسبت به آنتی بیوتیک محرک رشد مشاهده شد (05/0>P). جمعیت باکتری های کلی فرم، سالمونلا و اشریشیاکولی در جوجه های مصرف کننده عصاره کاسنی در مقایسه با سایر تیمارها کاهش معنی داری داشت (05/0>P).
نتیجه گیری نهایی: نتایج این بررسی نشان می دهد که عصاره کاسنی به میزان 1/0 درصد در جیره غذایی در بهبود صفات عملکردی بعد از آنتی بیوتیک قرار گرفته و در بهبود خصوصیات بیوشیمیایی سرم خون و کاهش جمعیت باکتریایی روده ایی به طور معنی داری بهتر از آنتی بیوتیک محرک رشد عمل کرده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
115 تا 130
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784619 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!