اثرات سطوح مختلف تفاله خشک گوجه فرنگی بر عملکرد تولید مرغ های تخم گذار و کیفیت داخلی تخم مرغ در دما و زمان های مختلف نگهداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه مطالعاتی: سطوح مختلف تفاله گوجه فرنگی در جیره پس از تولک مرغ های تخم گذار مورد بررسی قرار گرفت.
هدف
اثرات سطوح مختلف تفاله خشک گوجه فرنگی در جیره پس از تولک مرغ های تخمگذار بر عملکرد تولید و کیفیت داخلی تخم مرغ در دما و زمان های مختلف نگهداری مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش کار
آزمایشی با 120 قطعه مرغ تخم گذار لگهورن پس از دوره تولک بری (78 هفتگی) در قالب طرح کاملا تصادفی با 3 تیمار و 5 تکرار و 8 مرغ در دو قفس مجاور طراحی شد. جیره های آزمایشی شامل جیره غذایی شاهد(بدون تفاله گوجه فرنگی، صفر درصد) و سطوح 5/7 و 15 درصد تفاله گوجه فرنگی بود که اثرات آن به مدت 8 هفته بر عملکرد تولیدی پرندگان مورد ارزیابی قرار گرفت. درپایان دوره، 6 تخم مرغ از هر تکرار در دماهای 4 و 25 درجه سانتیگراد و زمان های 1، 7 و 30 روز پس از تولید، نگهداری و کیفیت داخلی آنها تعیین شد.
نتایج
استفاده از تفاله گوجه فرنگی تا سطح 15 درصد جیره غذایی مرغ های تخم گذار به مدت 8 هفته، درصد تولید تخم مرغ روز مرغ، وزن تخم مرغ، گرم تخم مرغ تولیدی، مصرف خوراک و ضریب تبدیل خوراک را بطور معنی داری تحت تاثیر قرار نداد. نتایج نگهداری تخم مرغ در دما و زمان های مختلف نیز نشان داد که اثرات اصلی سطح تفاله گوجه فرنگی و زمان نگهداری تخم مرغ بر واحدهاو معنی دار بود (05/0P<) و با افزایش سطح تفاله گوجه فرنگی در جیره، واحدهاو تخم مرغ افزایش و با افزایش زمان نگهداری، واحدهاوتخم مرغ کاهش یافت. اثرات متقابل سطوح تفاله گوجه فرنگی با مدت زمان های نگهداری هم بر روی واحدهاو هم pH سفیده معنی داربود (05/0P<) به طوریکه نشان داد اگرچه با افزایش زمان، pH سفیده افزایش و واحد هاو کاهش یافت ولی در میان تخم مرغ های نگهداری شده به مدت 30 روز، واحد هاو گروه تغذیه شده با 15 درصد تفاله گوجه فرنگی نسبت به صفر درصد بطور معنی داری بیشتر بود.
نتیجه گیری نهایی: می توان تا سطح 15 درصد از تفاله گوجه فرنگی خشک شده در جیره مرغ های تخم گذار در دوره پس از تولک را بدون تاثیر منفی بر عملکرد تولید استفاده کرده و به دلیل معنی دار بودن اثرات متقابل سطوح تفاله گوجه فرنگی با زمان های نگهداری تخم مرغ، 15 درصد تفاله گوجه فرنگی توانست افزایش pH سفیده و کاهش واحد هاو تخم مرغ را محدود کرده و کیفیت داخلی تخم مرغ را تاحدودی حفظ کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 85
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!