تاثیر حساسیت زدایی پلاکت ها بر مقادیر باقیمانده تحریک پذیری در پلاکت های افراد مبتلا به دیابت ملیتوس نوع II

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف آترواسکلروزیس، از مهم ترین وقایع ترومبوتیک در دیابت ملیتوس نوعII است. هیپرگلیسمی مزمن یک فاکتور اصلی برای فعال شدن پلاکت ها در این بیماران می باشد. پدیده حساسیت زدایی در پلاکت ها، پروسه ای فیزیولوژیک است که نقش مهمی در خاموش کردن مسیرهای انتقال سیگنال در پاسخ به آگونیست دارد. در این پژوهش به بررسی این پدیده در پلاکت ها در دیابت پرداخته شد.
مواد و روش هادر این مطالعه بنیادی کاربردی،40 بیمار دیابت ملیتوس نوع II و 35 نفر از افراد داوطلب سالم به عنوان کنترل، انتخاب شدند. پس از جمع آوری نمونه های سیتراته و جدا کردن PRP ، حساسیت زدایی با دوز پایین ADP انجام شد. میزان بیان مارکر CD62P و میکروپارتیکل های CD41+-Annexin-V+ با استفاده از فلوسیتومتری ارزیابی شد. نتایج داده ها با استفاده از آزمون های آنوا و t-test تجزیه و تحلیل شدند.
یافته هانتایج نشان داد پلاکت های دیابتیک در حالت Baseline نسبت به افراد سالم، CD62P بالاتری بیان می کنند. هم چنین در پلاکت هایی که حساسیت زدایی شدند، میزان بیان CD62P کمتر و میزان تشکیل میکروپارتیکل بیشتری داشتند(003/0 p=). میزان شمارش میکروپارتیکل های پلاکتی در مورد پلاکت های دیابتی بالاتر بود(52/74 ± SD: ، 004/0 p=).
نتیجه گیریپلاکت ها در شرایط تیمار خفیف آگونیستی، با وجود بیان CD62P بالا، تحریک پذیری پایینی به ADP دارند که ممکن است ناشی از پدیده حساسیت زدایی باشد که به پلاکت ها در سازگاری با محیط متابولیک خود کمک می کند. هم چنین پلاکت ها تحت تاثیر این پدیده مستعد تولید میکروپارتیکل های پلاکتی بیشتری می شوند که می تواند در عوارض ترومبوتیک دیابت نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 334
لینک کوتاه:
magiran.com/p1784763 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!