ارزیابی الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی، ردیابی حضور ژن های exo و تعیین توانایی تشکیل بیوفیلم توسط جدایه های سودوموناس آئروژینوزا به دست آمده از نمونه های خون و ادرار

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
سودوموناس آئروژینواز یک بیماری زای فرصت طلب است که در ایجاد عفونت های متعددی نقش دارد، سیستم ترشحی تیپ 3 و توانایی تشکیل بیوفیلم از شاخص های مهم بیماری زا در این باکتری می باشند. در این مطالعه این دو عامل بیماری زا و هم چنین الگوی مقاومت آنتی بیوتیکی در جدایه های به دست آمده از نمونه های خون و ادرار مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
پس از تایید 39 باکتری مورد مطالعه به عنوان سودوموناس آئروژینوزا، تست آنتی بیوگرام به روش دیسک آگار دیفیوژن انجام شد. بررسی فراوانی ژن های کد کننده افکتور پروتئین های ترشح شده از سیستم ترشحی تیپ3 به وسیله تکنیک PCR انجام شد. هم چنین توانایی تولید بیوفیلم نیز برای سویه های جداسازی شده مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
تعداد 18 و 21 جدایه سودوموناس آئروژینوزا به ترتیب از نمونه های خون و ادرار به دست آمد که در هر دو مورد، نسبت به سفپودوکسیم و پلی میکسین B به ترتیب بیش ترین و کم ترین مقاومت وجود داشت. فراوانی ژن exoT در جدایه های خون و ادرار 100% بوده و دیگر ژن های exo نیز فراوانی بیش تری در نمونه های خون نسبت به ادرار داشتند. جدایه های مربوط به نمونه ادرار قدرت تشکیل بیوفیلم به صورت قوی را نشان می دادند در حالی که جدایه های خونی فقط می توانستند به صورت ضعیف و متوسط بیوفیلم تشکیل دهند.
نتیجه گیری
با توجه به افزایش مقاومت سودوموناس آئروژینوزا نسبت به آنتی بیوتیک ها و توانایی آن ها در ایجاد عفونت، و هم چنین وجود جدایه هایی که به طور غالب واجد ژن های توکسینی بوده و قادر به تولید بیوفیلم نیز می باشند، ضرورت غربالگری بیماران قبل از مصرف آنتی بیوتیک بدیهی می باشد چرا که در غیر این صورت احتمال انتشار انواع باکتری های بیماری زای مقاوم به آنتی بیوتیک در جمعیت افزایش خواهد یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786027 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!