بی اختیاری استرسی ادراری زنان و راه کارهای پیشگیری آن از منظر طب سنتی ایران و مقایسه آن با طب رایج

نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
بی اختیاری استرسی ادرار، ریزش ادرار به دنبال هر گونه زورزدن، سرفه و عطسه بوده، از معضلات بهداشتی وسیع دنیا با تبعات منفی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و روانی است. هدف این مطالعه، تبیین بی اختیاری ادراری استرسی زنان و دستیابی به روش های پیشگیری از بی اختیاری مذکور در طب ایرانی و مقایسه آن با طب رایج است.
روش
با مطالعه کتابخانه ای، علل ایجاد بی اختیاری استرسی ادراری زنان و راه های پیشگیری از آن در منابع و مقالات طب آلوپاتی و ارتباط علل مذکور با مکانیسم های ایجاد این نوع بی اختیاری ادراری در کتب مرجع طب ایرانی بررسی شد، سپس به تجزیه تحلیل محتوایی دیدگاه طب سنتی ایران در تبیین بی اختیاری ادراری استرسی زنان و راه های پیشگیری از آن با تاکید بر کنترل اسباب ایجاد آن پرداخته، یافته ها با نتایج مطالعات جدید مقایسه گردید.
یافته ها
در سیر تاریخی و منابع مکتوب گذشته، گزارشاتی درباره بی اختیاری ادرار یافته شد. با توجه به علائم بیماری و ریسک فاکتورهای بی اختیاری استرسی ادراری در طب آلوپاتی، این نوع بی اختیاری، برخی انواع سلس البول و تقطیرالبول که در اثر سردی، رطوبت و ضعف مثانه ایجاد شده اند را شامل می شود. بر این اساس، ریسک فاکتورهای ایجاد یا تشدید بی اختیاری ادراری خانم ها، باعث پرولاپس ارگان های لگنی و ضعف لگن است که عامل مهم ایجاد بی اختیاری استرسی می باشد. ضعف یا شلی ارگان های لگنی و از جمله گردن مثانه، باعث ضعف قوه نگه دارنده ادرار توسط مثانه (ضعف ماسکه مثانه) می شود. بوعلی سینا و سایر حکمای طب ایرانی، رطوبت و سردی را عامل ضعف قوه نگهداری ادرار توسط مثانه می دانند. پیشگیری از افزایش غیر عادی رطوبت و سردی در بدن و ناحیه لگن و مثانه می تواند باعث پیشگیری از ایجاد بی اختیاری مذکور گردد. این پیشگیری شامل مواردی مانند دستورات سبک زندگی در جهت حفظ صحت کل بدن و حفظ سلامت اعضای مجاور مثانه می باشد و شامل رعایت قوانین خوردن و آشامیدن، ورزش، وزن مناسب، خواب و بیداری، استحمام، مکان نشسستن می باشد.
نتیجه گیری
در زمینه علل ایجاد بی اختیاری استرسی ادراری زنان و پیشگیری از آن در طب آلوپاتی و طب سنتی ایرانی مشترکات قابل ملاحظه ای هست. با این حال توصیه های طب سنتی در پیشگیری و اصلاح سبک زندگی بیماران جامعیت و گستردگی چشمگیری دارد و می تواند زمینه ساز تهیه برنامه ای مدون در این حیطه باشد. امید که استفاده از طب سنتی ایران در تهیه برنامه مدون آموزش جنس مونث از کودکی به ویژه در مراکز بهداشتی و درمانی و سایر مراکزی که زنان و مادران از گروه های هدف آن ها می باشند، در پیشگیری و کنترل این بیماری راه گشا باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786211 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!