خصوصیات روان سنجی نسخه ی فارسی سبک های پاسخ دهی به غذا

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
هدف پژوهش حاضر بررسی خصوصیات روان سنجی نسخه ی فارسی پرسش نامه ی سبک های پاسخ دهی به غذا در جامعه ی ایرانی بود.
روش کار
در این پژوهش توصیفی در فروردین و اردیبهشت 1395 از میان جامعه ی آماری شامل تمام دانشجویان در حال تحصیل دانشگاه شهید بهشتی و خوارزمی تهران، 440 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب گردیدند. از پرسش نامه های سبک های پاسخ دهی به غذا، ولع مصرف چاقی (فرم صفات) و مقیاس آگاهی و پذیرش ولع غذا جهت گردآوری داده ها استفاده شد. اعتبار مقیاس سبک های پاسخ دهی به غذا بر اساس روش های همسانی درونی، همبستگی مجموعه ی ماده ها و بازآزمایی مورد بررسی قرار گرفت. علاوه بر این به منظور بررسی روایی، از روش های تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی بین خرده مقیاس ها و روایی ملاکی استفاده گردید.
یافته ها
دامنه ی آلفای کرونباخ (75/0 تا 83/0) نشان داد که نسخه ی فارسی مقیاس سبک های پاسخدهی به غذا و خرده مقیاس های آن از همسانی درونی مطلوبی برخوردار است. هم چنین، نمره های ماده و نمره های کلی خرده مقیاس ها، همبستگی معنی داری با یکدیگر داشتند. ارزش ضرایب بازآزمایی (72/0 تا 83/0) بیانگر ثبات مقیاس بود. تحلیل عاملی تاییدی از الگوی 3 عاملی مقیاس سبک های پاسخ دهی به غذا حمایت کرد. در نهایت، وجود الگوهای خاص ضرایب همبستگی بین خرده مقیاس های نسخه ی فارسی مقیاس سبک های پاسخ دهی به غذا با شاخص توده ی بدنی، ولع مصرف غذا و آگاهی و پذیرش ولع غذا، حاکی از روایی ملاکی خوب مقیاس بود.
نتیجه گیری
مقیاس سبک های پاسخ دهی به غذا خصوصیات روان سنجی مناسبی در جامعه ی ایرانی دارد، با توجه به عدم وجود ابزار داخلی در این حوزه و اهمیت این پرسش نامه در مشخص کردن نوع پاسخ دهی و نحوه ی رفتار فرد در قبال پرخوری و مسائل مربوط به چاقی در نتایج درمان های دارویی و روان شناختی چاقی، ابزار حاضر می تواند به صورت گسترده ای در حوزه بالینی و پژوهشی مورد استفاده قرار گیرد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
5 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786410 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!