ارزیابی عملکرد بیمارستان های عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد براساس استانداردهای بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
تغییرات جهانی چالش های جدیدی را در عرصه سلامت و به طور خاص در بیمارستان ها ایجاد کرده است در دیدگاه جدید بیمارستان ها از بهترین بسترها برای ارائه خدمات ارتقای سلامت و پیشگیری هستند.پژوهش حاضر با هدف تعیین عملکرد بیمارستانهای عمومی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد براساس استانداردهای بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت انجام شده است.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر از نوع توصیفی تحلیلی و ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه سازمان جهانی بهداشت در خصوص استانداردهای بیمارستان های ارتقادهنده سلامت بود. برای پرکردن پرسشنامه ها ابتدا تیمی از اعضای کلیدی بیمارستان تشکیل و معیارهای ارزیابی استانداردها و زیراستانداردها مشخص شد سپس همه اعضای تیم پرسشنامه ها راتکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار Spss ویرایش 16 وبا استفاده از شاخص های آماری صورت گرفت.
یافته ها
نتایج با استفاده از شناسایی 5 دسته از فعالیتها براساس استانداردهای بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت صورت گرفت. در رابطه با استانداردها، بیشترین امتیاز مربوط به اطلاعات بیمار و مداخلات درمانی (78) وکمترین آن مربوط به سیاست های مدیریتی (51/1) بود. در مجموع هرسه بیمارستان ازلحاظ اجرای استانداردهای بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت در وضعیت تقریبا یکسانی قرار داشتند و میانگین درصد نمره آنها63/8% بود.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که بعضی از فعالیت های مربوط به بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت در بیمارستان ها انجام می شود. بنابراین برای ارتقای کیفیت خدمات سلامت، ترغیب سیاستگذاران و مدیران خدمات سلامت به ایجاد سیاست های منسجم در حوزه بیمارستان های ارتقادهنده سلامت، نقش موثری در بهبود وضعیت بیمارستان ها خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
320 تا 327
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786565 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!