اثربخشی آب، شیر و آب لیموی طبیعی درترشح کبدی-صفراوی رادیوداروی99mTc-MIBI دراسکن پرفیوژن قلب

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف
پیدایش پرتوزایی خارج قلبی در کبد، مجاری صفراوی و روده ها از دشواری های تصویربرداری اسکن پرفیوژن میوکارد در تشخیص بیماری های عروق کرونر قلب به شمار می آید. هدف از این مطالعه، مقایسه میزان اثربخشی آب، شیر و آب لیموی طبیعی بر روی ترشح کبدی و پیرو آن کاهش پرتوزایی مزاحم زیرقلبی رادیوداروی 99mTc- sestamibiدر این نوع از اسکن ها می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 100 بیمار زن مراجعه کننده برای انجام اسکن پرفیوژن قلب به روشSPECT به بیمارستان شهید بهشتی بابل، انجام شد. این بیماران در مرحله استرس (با دارو)، به صورت تصادفی به 4 گروه: بیماران بدون دریافت نوشیدنی (گروه1)، بیماران دریافت کننده 250 میلی لیتر آب (گروه2)، بیماران دریافت کننده250 میلی لیتر شیر پرچرب (گروه3)، بیمارن دریافت کننده 250 میلی لیتر آب لیموی رقیق شده (گروه4) تقسیم شدند. با بدست آوردن اندازه های جذب قلب و کبد، نسبت آنها (Heart/Liver) برآورد گردید. میزان کاهش پرتوزایی مزاحم خارج قلبی پس از دریافت نوشیدنی های مزبور در گروه های گوناگون براساس ارزیابی های چشمی و نیمه کمی مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
گروه های چهارگانه مورد مطالعه، از نظر سن، وزن و شاخص توده بدنی تفاوت معنی داری با هم نداشتند. نسبت H/L در گروه یک 0/038±0/13، در گروه دو 0/039±0/15، در گروه سه 0/055±0/17 و در گروه چهار 0/039±0/15 بود که در بررسی های آماری مشخص شد، تنها در گروه3 نسبت به گروه1 میزان کاهش پرتوزایی مزاحم زیرقلبی معنی دار بود (0/027p=). همچنین طبق ارزیابی چشمی و نیمه کمی داده های خام تصاویر، تنها در گروه 3، تعداد 18 نفر از 25 بیمار، پرتوزایی مزاحم زیرقلبی کمتری نسبت به پرتوزایی قلبی داشتند که نسبت به گروه 1 معنی دار بوده است (0/001p=).
نتیجه گیری
نتایج مطالعه نشان داد که نوشیدن حداقل 250 میلی لیتر شیر پرچرب می تواند پرتوزایی مزاحم زیرقلبی را کاهش دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p1786945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!