ملاحظات مرزی و امنیتی در نسخه خطی «کتابچه دستورالعمل راجع به اختلافات سرحدی ایران و عثمانی به والی کرمانشاه و کردستان (1309 ه.ق)»

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (ترویجی)
چکیده:

ایران در آستانه دورهی قاجار در روند مناسبات بین المللی قرار گرفت و چند مسئلهارضی برای آن ایجاد شد. تکلیف مرزهای مختلف در صدر دورهقاجاروتادورهناصرالدین شاه تقریبا مشخص شد. ایران و عثمانی دارای مناسبات دیرپا بودند و عمدتا در مناطق مرزی کشاکشهای طولانی باهم داشتند. چالش‏های مرزی در این دوره هم تداوم یافت که عمدتا در قالب تکاپوهای دیپلماتیک جلوه گر شد. افزون بر تلاشهای سیاسی و دیپلماتیک، این اختلافات در قالب برخی کتابچه های مربوط به اختلافات مرزی نگاشته شد. نسخه خطی «کتابچه دستورالعمل راجع به اختلافات سرحدی ایران و عثمانی» در سال 1309 ه.ق. و حاوی دستورالعمل و تعلیماتی برای امیرنظام، والی کرمانشاه، کردستان، صاین قلعه و گروس است که به صورت محرمانه فرستاده شده بود. هدف از نگارش این رساله کمک به حفظ حدود و احقاق حق ایران در مقابل ادعاهای مامورین عثمانی جهت ملاحظات امنیتی و استراتژیکی بود. در این پژوهش ضمن بررسی اختلافات سرحدی ایران و عثمانی به شیوه توصیفی– تحلیلی به معرفی و تحلیل نسخه خطی کتابچهدستورالعملومسائلسرحدی پرداخته شده است. بر این اساس سوال اصلی این است؛ در کتابچه دستورالعمل، وضعیت سرحدی غرب کشور در اواخر دوره ناصری چگونه است؟ یافته های پژوهش نشان داده است که محتوای این نسخه با توجه به توضیحات داخل متن حاوی اطلاعات امنیتی، جغرافیایی، سیاسی و اجتماعی جهت حفظ مرزهای غرب کشور در مقابل عثمانی و توصیه هایی جهت حفظ و آبادانی مناطق غرب کشور به حاکم وقت است.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 20
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787259 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!