مقایسه اثر جیره های گلوکوژنیک و لیپوژنیک همراه با روش همزمان سازی فحلی بر عملکرد تولید مثلی میش های بلوچی

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این تحقیق، اثر جیره های گلوژنیک و لیپوژنیک همزمان با یک برنامه همزمانی فحلی در جهت کاهش فاصله زایش و بهبود عملکرد شاخص های تولید مثلی با استفاده از 90 راس میش نژاد بلوچی (در سه گروه ) مطالعه شد. میش های هر گروه به ترتیب از سه جیره با نسبت های متفاوت از منابع نشاسته و چربی تغذیه شدند. جهت همزمانی فحلی، میش ها روز 30 آزمایش سیدرگذاری شدند. 14 روز بعد از سیدرگذاری، همزمان با برداشتن سیدر، 400 واحد هورمون eCG به همه میش ها تزریق شد. به محض مشاهده علائم فحلی، میش ها تلقیح شدند. آزمایش اولتراسونوگرافی جهت بررسی تعداد فولیکول گراف، جسم زرد و تشخیص آبستنی انجام شد. بعد از زایش نیز شاخص های تولیدمثلی نظیر نرخ بره زایی و دوقلوزایی بررسی شدند. بیشتر میش های مورد آزمایش به وضوح علائم فحلی را نشان دادند. اثر جیره های آزمایشی بر تعداد فولیکول های گراف معنی دار نبود. تعداد فولیکول های گراف از زمان سیدربرداری تا فحلی به شکل معنی داری افزایش یافت. نرخ تخمک ریزی، بره زایی و دوقلوزایی در میش هایی که جیره های گلوکوژنیک و گلوکو+لیپوژنیک دریافت کردند بیشتر از میش های تغذیه شده با جیره لیپوژنیک بود (05/0P<) .براساس نتایج این مطالعه، تغذیه منابع نشاسته ای تنها و یا همراه با نسبتی کمی از منابع چربی، اثرگذاری روش های همزمانی بر شاخص های تولیدمثلی در گله های میش بلوچی را بهبود می بخشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
213 تا 222
لینک کوتاه:
magiran.com/p1787340 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!