ارزیابی خواص ضد باکتریایی اسانس پونه کوهی برروی باکتری های پاتوژن جدا شده ازعفونت های بیمارستانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
استفاده از خواص ضد میکروبی گیاهان دارویی می تواند مشکلات رایج در استفاده از آنتی بیوتیک ها را بر طرف کند. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی خواص ضد باکتریایی اسانس پونه کوهی بر روی باکتری های جداشده از عفونت بیمارستانی می باشد.
مواد و روش ها
در این مطاله تجربی اسانس پونه کوهی با استفاده از دستگاه کلونجر تهیه گردید و سپس فعالیت ضد باکتریایی به روش انتشار در آگار جهت انجام آزمایش حساسیت میکروبی و از روش رقت لوله ای جهت تعیین حداقل غلظت ممانعت از رشد ( MIC ) Minimum Inhibitory Concentration و حداقل غلظت باکتری کشی ( MBC) Minimum Bactericidal Concentration به طور جدا گانه استفاده گردید.
یافته های پژوهش : آزمایش حساسیت میکروبی در موردآنتی بیوتیک های استاندارد تترا سایکلین و آمیکاسین و نیز دیسک آغشته به اسانس پونه کوهی نشان داد که قطر منطقه عدم رشد ایجادشده توسط این ترکیب در مورد 4 جدایه ای مورد آزمایش بزرگ تر و در مورد اشریشیا کلی وکلبسیلا نومونیا این اختلاف اندازه معنی داری) 5 0/0P<) بود. هم چنین نتایج حاصل از آزمایشات MIC و MBC هم مشخص کرد که میزان مهار رشد باکتری توسط اسانس با میزان اسانس موجود در رقت ها رابطه مستقیم دارد و با افزایش میزان اسانس در هر رقت از تعداد کلنی های باکتری بعد از کشت کاسته شده و در رقتی که نشان دهنده MBC اسانس پونه کوهی در مورد هر یک از جدایه ها بود، هیچ یک از آن ها اصلا رشد نکرد.
بحث و نتیجه گیری
نتایج به دست آمده نشان داد که اسانس پونه کوهی دارای خاصیت ضد باکتریایی می باشد و می تواند به عنوان یک منبع ارزان و در دسترس برای استفاده درمانی در برخی از عفونت های باکتریایی مورد استفاده قرار گیرد .به عبارتی می توان از پونه کوهی به عنوان جایگزین مناسب برای انتی بیوتیک های صناعی جهت مقابله با جدایه های مورد آزمایش در نظر گرفته شود
زبان:
فارسی
صفحات:
154 تا 160
لینک کوتاه:
magiran.com/p1788026 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 990,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 50 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!