بررسی ترکیب اسیدهای چرب زئوپلانکتون هایاستخر و قابلیت انتقال آن به لاروها در هفته اول ذخیره سازی کپور معمولی پرورشی (Cyprinus carpio)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به منظور بررسی اسیدهای چرب زئوپلانکتون ها و لارو کپور معمولی، نمونه برداری قبل از شروع دوره ی 7 روزه با تور پلانکتون گیری 20 و در طی دوره با تور 50 صورت گرفت. SFA در روتیفرهایاستخر در روز اول افزایش 15/6 درصدی و در روز هفتم به 53/3 درصد رسید. UFA در روز اول نیز کاهش معنی داری را به میزان 79/1 درصدی نشان داد. در روز هفتم، میزان کل MUFA با اختلاف معنی دار افزایش یافت. اولئیک اسید در بین همه ی تیمارها به جز لارو قبل از رهاسازی اسید چرب تک غیراشباع غالب بود و تیمار روز 5 بالاترین میزان را داشت. بالاترین میزان PUFA با 27/52 درصد، مربوط به تیمار روز هفتم و پایین ترین میزان با 92/42 درصد مربوط به روز چهارم بود. میزان PUFA روتیفر با اختلاف معنی دار کمتر از لارو قبل از رهاسازی بود (05/0 p<). میزان PUFA به میزان 6/5 درصد افزایش یافت. اسیدهای چرب امگا 6، لینولئیک اسید، آراشیدونیک اسید و دکوزاپنتائودیک اسید در بدن لارو بیشتر از روتیفر بودند، در پایان دوره میزان این اسیدهای چرب افزایش نشان داد. EPA و DHA در روتیفر بیشتر از لارو قبل از رهاسازی بودند. نتایج این تحقیق نشان داد که روتیفر یک غذای مناسب برای تکامل بچه ماهیان از نظر تامین اسیدهای چرب مورد نیاز است.

زبان:
فارسی
صفحات:
19 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1788848 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!