مطالعه ترکیب گونه ای، تراکم و زی توده زئوپلانکتون های گروه گردان تنان، آغازیان و مروپلانکتون ها در حوضه جنوبی دریای خزر (ناحیه بابلسر)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

جهت بررسی ترکیب گونه ای، تراکم و زی توده سه گروه از زئوپلانکتون ها شامل گردان تنان، آغازیان و مروپلانکتون ها در حوضه جنوبی دریای خزر (منطقه بابلسر)، نمونه برداری با استفاده از تور مخروطیJuday net با اندازه چشمه ی 100 میکرون در اعماق 5 ، 10 و20 متر در دو فصل سرد (زمستان 93) و فصل گرم (خرداد 94) انجام گرفت. در این تحقیق از گردان تنان Asplanchna sp. وSychaeta sp. ، از مروپلانکتون ها لارو Balanus sp. (Nauplii I، II)، لارو Balanus sp. (Cypris) و لارو Nereis sp. از کرم های پرتار و از رده Pelecypoda، و از آغازیان راستهForaminifera تنها جنسGlobogeria sp. مشاهده شد. نتایج آماری نشان دادند تراکم و زی توده گروه های بررسی شده در فصل سرد نسبت به فصل گرم به طور معنی داری بیشتر بوده و در ایستگاه A1 در مقایسه با دو ایستگاه دیگر بیشتر بوده است (05/0 P<). گونه Asplanchna sp. از گردان تنان به لحاظ تراکم و زی توده بیشترین میزان جمعیت زئوپلانکتون ها را در فصل سرد با تراکم 94/2907 ±47/23381 فرد در مترمکعب و زی توده 2/58 ± 6/467 میلی گرم در مترمکعب به خود اختصاص داد. با توجه به نتایج این تحقیق، ترکیب گونه ای و تراکم و زی توده زئوپلانکتون های گروه گردان تنان، آغازیان و مروپلانکتون ها بسته به فصول و اعماق بررسی شده در حوضه جنوبی دریای خزر (بابلسر) بسیار پایین می باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
116 تا 125
لینک کوتاه:
magiran.com/p1788868 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!