بررسی بهره برداری از مخازن چاه نیمه تحت سناریوهای مدیریتی با استفاده از مدل WEAP

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
ماهیت پیچیده مسائل آب،‏ رشد سریع جمعیت،‏ نیاز به آب برای مصارف مختلف و منابع محدود آب برای تامین نیازها،‏ نیازمند روش های جدیدی است که دیدگاه های فنی،‏ اقتصادی،‏ زیست محیطی و اجتماعی را در یک قالب به هم پیوسته گردآوری کند. برای مدیریت و برنامه ریزی بهینه منابع آب مدل WEAP به دلیل جامعیت و سیستم مدیریت یکپارچه منابع آب مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. هدف از انجام این پژوهش،‏ تعیین مقدار آب تخصیص یافته برای بخش های کشاورزی،‏ شرب وتالاب هامون با استفاده از مدل WEAP از مخازن چاه نیمه و برنامه ریزی های مدیریتی در شرایط توسعه و موجود در قالب سناریو های مدیریتی است. در این راستا ابتدا مخازن شبیه سازی شده و سپس مدل برای شرایط پایه و سناریوهای وضعیت موجود و توسعه یافته اجرا گردید. نتایج مقایسه سناریو توسعه (D1) و سناریو مرجع (R) نشان می دهد که برنامه ریزی جدید تخصیص منابع آبی دشت سیستان،‏ با افزایش سطح زیرکشت به میزان 58500 هکتار و تخصیص نیاز زیست محیطی تالاب از مخازن به ترتیب با سطح اعتمادپذیری 7 /48 درصد و 2 /62 قابل تخصیص است. همچنین نتایج نشان داد که اضافه کردن نیاز زیست محیطی تالاب به برنامه ریزی نسبت به سناریوی وضع موجود با ثابت ماندن سطح اعتماد پذیری در تخصیص آب به سایر بخش ها،‏ تهدیدی برای تامین نیاز بخش های دیگر به وجود نمی آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1789295 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!