روشی خودکار برای کمی سازی شرایط احساسی فرد به کمک سیگنال الکتروانسفالوگرام

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه
احساس، یک فرایند روان شناسی از ذهن است و علاوه بر این که نقش مهمی در تعاملات بین انسان ها دارد، در سال های اخیر در تعامل بین انسان و کامپیوتر نیز مورد توجه قرار گرفته است. احساس، دارای ماهیتی مبهم و متنوع است. همچنین، افراد قادر به بیان کمی و دقیق احساس خود نیستند. بنابراین، معیاری کمی برای بازشناسی احساس افراد نیاز است. برای بیان حالات مختلف احساس، مدل دو بعدی خوشایندی- انگیختگی در نظر گرفته شده است. این مطالعه، با هدف ارایه ی رهیافتی برای بازشناسی کمی و پیوسته از احساس با استفاده از ویژگی های ارتباط عملکردی استخراج شده از الکتروانسفالوگرام (Electroencephalogram یا EEG) و مبتنی بر روش خوشه بندی Fuzzy c-means و تلفیق فازی انجام گردید.
روش ها
سیگنال های الکتروانسفالوگرام افراد در زمان تماشای فیلم، همراه با گزارش فردی آن ها از احساس خود در زمان فوق، از پایگاه داده ی Database for emotion analysis using physiological signals (DEAP) دریافت شد. سه ویژگی ارتباطات عملکردی سیگنال های مغزی شامل همبستگی، مقدار قفل فاز و همدوسی از این سیگنال ها استخراج شده اند. ویژگی ها توسط خوشه بندی Fuzzy c-means خوشه بندی گردید. در نهایت، با توجه به نمره دهی کاربران بر خط و نتایج خوشه بندی برای هر ویژگی، مقادیر کمی و پیوسته برای خوشایندی و انگیختگی احساس فرد به دست آمد.
یافته ها
صحت 0/079 ± 0/901 برای خوشایندی و 0/083 ± 0/860 برای انگیختگی به دست آمد. ارتباط های عملکردی انتخاب شده، مربوط به فعالیت هم زمان نواحی بینایی، شنوایی و درک احساس در قشر مغز می باشد.
نتیجه گیری
صحت نتایج نسبت به مطالعات گذشته که به صورت گسسته، بازشناسی احساس را انجام داده اند، به طور قابل ملاحظه ای بیشتر است. همچنین، تخمین احساس بر اساس مقدار همدوسی نسبت به دیگر ویژگی های بررسی شده، نتیجه ی بهتری را ارایه کرده است. نتایج این مطالعه در بهبود تعاملات بین انسان و کامپیوتر و همچنین، در زمینه ی بازتوانی شناختی کاربرد دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1732 تا 1737
لینک کوتاه:
magiran.com/p1789711 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
دسترسی سراسری کاربران دانشگاه پیام نور!
اعضای هیئت علمی و دانشجویان دانشگاه پیام نور در سراسر کشور، در صورت ثبت نام با ایمیل دانشگاهی، تا پایان فروردین ماه 1403 به مقالات سایت دسترسی خواهند داشت!
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!