تاثیر تمرینات استقامتی شنا بر تغییرات ساختاری و شاخص های آپوپتوزی بخش قشری غده فوق کلیه در موش های صحرایی باردار در معرض مسمومیت با کادمیوم

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرین استقامتی شنا بر تغییرات ساختاری (حجم و تعداد سلول های پارانشیمی) و شاخص های آپوپتوزی بخش قشری غده فوق کلیه در موش های صحرایی باردار در معرض مسمومیت با کادمیوم بود.
روش کار
32 سر موش صحرایی باردار با وزن 20±200 گرم به طور تصادفی به چهار گروه کنترل، کادمیوم، شنا و کادمیوم- شنا تقسیم شدند. کادمیوم در طول دوره بارداری بدن به صورت محلول در آب در اختیار گروه های تیمار قرار داده شد. تمرینات ورزشی شنا در گروه های شنا و کادمیوم – شنا از اولین روز بارداری به صورت 5 روز در هفته و روزانه به مدت 60 دقیقه تا پایان دوره ادامه داشت. دو روز پس از زایمان، مادران آسان کشی شده و غده فوق کلیه حیوانات خارج شد. پس از پایدارسازی نمونه ها، رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین و تانل صورت گرفت و تعداد سلول های نکروتیک و آپوپتیک در 10 میدان میکروسکوپی به طور تصادفی شمارش شد. حجم نواحی مختلف غده فوق کلیه و همچنین تعداد کل سلول های پارانشیمی با استفاده از روش های استریولوژیکی تخمین زده شد. داده های به دست آمده توسط آزمون تحلیل واریانس دوسویه با استفاده از نرم افزار SPSS-21 مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
مسمومیت با کادمیوم باعث خونریزی وسیع و تخریب بافتی در بخش قشری غده فوق کلیه مادران باردار گردید؛ ولی تمرین استقامتی شنا از شدت خونریزی موجود در آن کاست. مسمومیت با کادمیوم در دوران بارداری باعث کاهش حجم کل غده، کاهش حجم بخش قشری و نواحی مختلف آن و همچنین کاهش تعداد، اندازه و عملکرد سلول های پارانشیمی هر سه ناحیه بخش قشری به ویژه ناحیه فاسیکولاتا شد. انجام تمرین ورزشی در این شرایط نیز وضعیت ساختار غده را بدتر نموده و باعث کاهش بیشتر سلول های پارانشیمی هر سه ناحیه بخش قشری غده فوق کلیه گردید.
نتیجه گیری
تمرین ورزشی با شدت تعیین شده باعث افزایش عوارض ساختاری و مورفولوژیکی ناشی از مسمومیت با کادمیوم در غده فوق کلیه موش های صحرایی باردار می شود؛ بنابراین توصیه می شود تا مادران باردار از فعالیت ها و تمرینات ورزشی سبک استفاده کنند.
زبان:
فارسی
صفحات:
497 تا 513
لینک کوتاه:
magiran.com/p1790449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!