برآورد زی توده چوبی روی زمینی توده های راش در جنگل های شمال ایران با استفاده از داده های سنجنده OLI (مطالعه موردی: بخش های گرازبن و نم خانه، جنگل خیرود)

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
در این پژوهش قابلیت داده های سنجنده OLI ماهواره لندست 8 برای برآورد زی توده چوبی روی زمینی درختان توده های راش هیرکانی بررسی شده است. کیفیت تصاویر از نظر وجود خطاهای هندسی و نیز لکه های ابر بررسی شد. پردازش هایی مانند تحلیل مولفه اصلی، تبدیل تسلدکپ، نسبت گیری و ادغام به دو روش تحلیل مولفه اصلی و تبدیل فضای رنگ بر روی تصویر منطقه تحقیق انجام گرفت. 65 قطعه نمونه مربع شکل، هر کدام به ابعاد 45×45 متر در جنگل برداشت شد و از 45 قطعه نمونه برای مدلسازی با استفاده از روش آماری پارامتریک رگرسیون چندمتغیره خطی به روش گام به گام استفاده شد. اعتبارسنجی با استفاده از 20 قطعه نمونه باقی مانده انجام گرفت. بررسی ضریب همبستگی پیرسون بین زی توده روی زمینی در قطعه های نمونه زمینی و ارزش های طیفی متناظر در باندهای اصلی و محاسباتی نشان می دهد که مولفه اول حاصل از تحلیل مولفه اصلی بر روی باندهای 1 تا 7، بیشترین همبستگی را با زی توده روی زمینی دارد. اجرای رگرسیون چندمتغیره خطی به روش گام به گام بین زی توده روی زمینی و تمام متغیرهای دورسنجی نشان داد که این مولفه، موثرترین متغیر در برآورد زی توده چوبی روی زمینی توده های راش در جنگل های منطقه تحقیق است. مدل یک متغیره خطی شامل این مولفه، دارای مقدار ضریب تعیین تعدیل شده 0/122، درصد مجذور میانگین مربع خطای محاسبه شده 14/3 درصد و انحراف 1/18 درصد است. ازآنجا که برآورد و پایش زی توده به طور اجرایی به طور معمول در سطوح کوچک جنگل متداول نیست، خطای مدل را می توان برای برآورد زی توده در سطوح به نسبت وسیع مانند حوضه های آبخیز قابل قبول دانست.
زبان:
فارسی
صفحات:
559 تا 568
لینک کوتاه:
magiran.com/p1790724 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!